ASF zablokował Japonię, teraz walczymy o odzyskanie ważnego rynku
Związek Polskie Mięso bierze udział w odbywających się właśnie w Tokio targach Japan Meat Industry Fair w ramach kampanii "Rozsmakuj się w Europie".
Celem działań realizowanych w ramach projektu jest przekonanie japońskich dystrybutorów, importerów, przedstawicieli sieci handlowych oraz hurtowników i detalistów o wysokiej jakości naszego mięsa, gwarantowanej między innymi przestrzeganiem wyśrubowanych norm i standardów produkcji.
Polska wieprzowina ma szansę podbić Japonię i Kanadę
Duże zapotrzebowanie na zagraniczne mięso wynika z problemów środowiskowych, ograniczonej przestrzeni pod hodowlę i katastrof naturalnych. Ten region został silnie dotknięty przez epidemię świńskiej grypy, co zaburzyło relacje popytu i podaży.
Największymi dostawcami mięsa do Japonii są kraje Ameryki Północnej - USA i Kanada, z których pochodzi ok. 65 proc. importu wieprzowiny. Jednakże polscy producenci również skorzystali z japońskiego apetytu na wieprzowinę.
Japonia była trzecim krajem pod względem wartości, do którego eksportowano polską wieprzowinę - eksport w 2011 roku był wart ponad 200 mln zł. Do momentu wykrycia w Polsce pierwszych przypadków ASF, naszym hitem eksportowym do Japonii było mięso wieprzowe mrożone i wędliny.
Nowe warunki eksportu koniny do Japonii
Z ostatnich informacji przekazywanych przez Komisję Europejską wynika, że japoński rynek zostanie prawdopodobnie ponownie otwarty jeszcze przed wakacjami. Aktualnie japońska strona prowadzi ocenę sytuacji zdrowotnej zwierząt w Polsce w celu uznania regionalizacji UE oraz, w konsekwencji, wznowienia importu mięsa wieprzowego pochodzącego z polskich regionów wolnych od ASF.
W marcu 2016 r., japoński Komitet Naukowy wydał pozytywną opinię w sprawie uznawania regionalizacji UE dla ASF. Dzięki tej decyzji, japońska administracja przygotowuje obecnie projekt mający na celu sfinalizowania procedury, która uzna europejskie zasady regionalizacji dla ASF, co będzie jednoznaczne z wznowieniem eksportu polskiego mięsa wieprzowego do Japonii.
Ekologiczna żywność z Polski trafi do Japonii, Singapuru i USA
Podczas targów Japan Meat Industry Fair w Tokio na stoisku Związku Polskie Mięso, realizowanym w ramach kampanii "Let’s meat", będą prowadzone działania informacyjno-promocyjne oraz liczne pokazy kulinarne i degustacje.
Celem pokazów i degustacji jest przedstawienie potencjalnym konsumentom, że europejska wieprzowina może mieć nowe i niekonwencjonalne zastosowanie w daniach znanych Japończykom, które skutkować mają zaskakującymi doznaniami smakowymi.
Pokaz będzie swoistą inspiracją do nowych kulinarnych spotkań oraz eksperymentów. Zachęci też do zakupu europejskiej wieprzowiny.
Mięso wieprzowe jest bardzo cenione przez Japończyków. Wieprzowina z Danii ma 30-proc. udział w japońskim rynku wieprzowiny, a ponad 50 proc. Japończyków jest świadomych jej wysokiej jakości i walorów smakowych. W europejskiej wieprzowinie Japończycy cenią delikatność oraz posmak tłuszczu.
Protestują przeciwko wysyłaniu koni z Polski do japońskich rzeźni
W menu wykorzystane zostaną tradycyjne elementy kuchni japońskiej, połączone z nowymi trendami z Europy. Głównym składnikiem dań będzie oczywiście wieprzowina, jednak istotna rolę dla wdrożenia idei kulinarnego spotkania spełniać będą także różnego rodzaju dodatki.
Nie zabraknie charakterystycznych dla japońskiej kuchni: wasabi, sosu Kanzuri, czy sosu miso. Z europejskiej wieprzowiny przygotowane zostaną także typowo japońskie dania, jak np. shabu-shabu.
W menu znajdzie się więc m.in. typowe japońskie danie - wieprzowina z imbirem, lecz z dodatkiem polskiego chrzanu czy kakuni (boczek) przyrządzony w polskiej wódce, a także tradycyjny bigos.