Joskin Cargo-Lift
Przyczepy hakowe jako podwozia uniwersalne dla wymiennych kontenerów to mało popularne rozwiązanie w polskim rolnictwie. Belgijska firma Joskin przekonuje jednak, że warto się nim zainteresować. Ma w ofercie szeroką paletę hakowców z rodziny Cargo-Lift.
Jak zauważa Joskin, transport jest często postrzegany jako przeszkoda do poprawy wydajności. Dla belgijskiego producenta stanowi jednak codzienne źródło inspiracji, by to przekonanie zmieniać.
Przyczepa Joskin Betimax z barierkami kierunkowymi
Z biegiem lat firma uczyniła z transportu swoją specjalność i opracowała pojazdy łączące w sobie opłacalność, bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Podwozie hakowe Cargo-Lift ma być tego przykładem.
Udźwig od 8 do 30 t
Przewożenie kontenerów, urządzeń lub materiałów jest nieuniknionym etapem podczas wykonywania wszelkich prac w rolnictwie i wymaga użycia odpowiedniego sprzętu. Na coraz droższym i coraz bardziej wymagającym rynku przedsiębiorcy oraz usługodawcy muszą wybierać najbardziej opłacalne strategie, dążąc do maksymalnej wszechstronności. Z myślą o tym zaprojektowano podwozie hakowe do kontenerów o nazwie Cargo-Lift.
Jest przeznaczone dla użytkowników poszukujących rozwiązania w dobrej cenie, umożliwiającego uzyskanie wysokiej wydajności zarówno na drodze, jak i na polu. W tym celu konstrukcja tego pojazdu opiera się na połączeniu solidnego haka do podnoszenia i szybkiego podwozia rolniczego. Całkowite zintegrowanie tych dwóch elementów pozwala uzyskać znacznie mniejszą wysokość załadunku niż w przypadku auta ciężarowego, a tym samym zapewnić większą stabilność i większy uciąg mniejszym kosztem.
Joskin X-Treme2 z kołami szerokości 90 cm
Aby móc dostosować się do różnych potrzeb, linia Cargo-Lift występuje w kilku modelach. Przyczepy są dostępne w wersji dwu- lub trzyosiowej, z udźwigiem od 8 do 30 t. Dzięki temu dobrze nadają się do kontenerów lub narzędzi o długości wynoszącej od 3 do 7,45 m. Jak zapewnia Joskin, niezależnie od modelu, sprzęt Cargo-Lift ma zwartą i solidną konstrukcję oraz europejską homologację. Poza najmniejszą przyczepą, podwozia są wyposażone w przednie ramię teleskopowe z przykręcanym hakiem ze stali nieodkształcalnej.
Producent podaje, że celem tego rozwiązania jest uzyskanie większego kąta nachylenia, a tym samym załadunku większej liczby kontenerów o różnych długościach. Skrzynie są blokowane za pomocą uruchamianych hydraulicznie zatrzasków, działających w bok – od wewnątrz na zewnątrz. Widoczne w tylnej części przyczepy haki ryglujące chwytają od góry poziome płyty dwuteownikowych podłużnic zamontowanych pod podłogą kontenera.
Dwa sposoby sterowania
Joskin – przyszłość ważniejsza niż jubileusz
Bardzo wąski stały dyszel zapewnia duży kąt skrętu i wysoką zwrotność, co sprawia, że podwozie Cargo-Lift sprawdza się w manewrowaniu zarówno na drodze, jak i na polu. Belka pociągowa wyposażona jest w zawieszenie w postaci amortyzatorów gumowych bądź hydropneumatyczne. To drugie stanowi opcję w trzech najmniejszych modelach oraz standard w większych przyczepach.
Zapewnia dużą elastyczność, ale także umożliwia zmianę nachylenia ramy, co ma na celu zwiększenie siły podnoszenia. W tym samym celu wszystkie modele o udźwigu od 18 t wzwyż są standardowo wyposażone w pionowy siłownik wspomagający wywrót, który ułatwia i przyspiesza załadunek kontenerów, poprawiając wydajność operacji.
Joskin zapewnia, że podwozie Cargo-Lift jest bardzo łatwe w obsłudze. Modele do 14 t udźwigu są sterowane bezpośrednio poprzez dźwignie, przełączniki bądź przyciski z ciągnika, a począwszy od wersji 18 t mają pełne sterowanie elektrohydrauliczne z panelem obsługowym w kabinie. Producent informuje, że każda przyczepa jest wyposażona w hydrauliczne zabezpieczenie każdego ruchu haka, aby uniknąć jakichkolwiek błędów podczas obsługi.
Joskin X-Trem – wóz asenizacyjny z rozsuwaną osią
Do najcięższych prac Joskin adresuje dwa modele trzyosiowe, o udźwigach 22 t i 30 t. Są one standardowo wyposażone w hydrauliczne zawieszenie osi, dwie osie (pierwsza i ostatnia) ze skrętem wymuszonym oraz pełną elektrohydrauliczną obsługę czynności roboczych. Model flagowy, o udźwigu 30 t, wyróżnia się również specjalną wąską ramą z kołami o szerokości 60 cm, co umożliwia przestrzeganie limitu transportowego 2,55 m. Największa przyczepa ma własną instalację hydrauliczną ze zbiornikiem oleju i napędzaną od wałka WOM pompą przemysłową.
Z funkcją "kiprowania"
Konstrukcja przyczepy umożliwia nie tylko przyłączanie i odłączanie kontenerów, ale także rozładunek przez wywrót do tyłu. W pierwszym przypadku tylna część ramy nośnej znajduje się w spoczynku, w pozycji poziomej. Do rozładunku jest ona sprzęgana ze środkowym segmentem i wraz z nim unoszona przy udziale tej samej pary siłowników hydraulicznych, które odpowiadają za montaż i demontaż skrzyń na podwoziu. Zależnie od modelu, maksymalny kąt wychylenia ramy z kontenerem wynosi od 44 do 54°. Skrzynie z hydraulicznie otwieraną tylną ścianą mogą skorzystać z wyprowadzonej z tyłu pojazdu pary szybkozłączy.
Poza klasycznymi różnego rodzaju kontenerami wannowymi konstrukcji innych producentów, Joskin umożliwia montaż poprzez hak własnego osprzętu do rozlewania gnojowicy oraz w formie przyczepy objętościowej.
Warto dodać, że belgijski producent oferuje także inny system modułowy o nazwie Cargo2. Nie jest to jednak konstrukcja hakowa, a nakładana ze stóp spoczynkowych po uprzednim wjechaniu pojazdu pod dany segment wymienny. Wszechstronność Cargo2 jest nieco większa, ponieważ pozwala ponadto zastosować moduł w postaci rozrzutnika obornika.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ