Tractor of the Year 2025 rozpoczęte

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Przemysław Olszewski | olszewski@rpt.pl
10-07-2024,15:10 Aktualizacja: 10-07-2024,15:13
A A A

Wystartowała 28. edycja prestiżowego europejskiego konkursu na ciągnik roku. O tytuł w pięciu kategoriach powalczy 21 traktorów, zgłoszonych przez 17 producentów. Ponadto spośród czterech zgłoszonych pojazdów autonomicznych wyłonimy najlepszego w naszej ocenie robota.

Zacznijmy od kategorii, bo  w tym zakresie sporo się od obecnej edycji zmienia. Żadna z dotychczasowych już pod pierwotną nazwą nie funkcjonuje. Przede wszystkim główna kategoria, znana jako Open Field bądź po prostu Tractor of the Year, została podzielona na dwie odrębne – TOTY MidPower i TOTY

HighPower. Decyzja wynika z ewolucji rynku, na którym moce ciągników rosną i wykształcają się coraz bardziej specyficzne wymagania. Poza tym dzisiaj na traktor z zakresu 200-300 KM nie patrzymy już tak samo, jak kilkanaście lat temu. Przypomnijmy, że dotychczasowa kategoria główna nie miała żadnych limitów. TOTY MidPower obejmuje ciągniki rozwijające nominalnie (bez boostera) co najmniej 150 i nie więcej niż 280 KM, zaś TOTY HighPower mające powyżej 300 KM. Moc silnika stanowi jedyne kryterium w tych kategoriach. Powodem pozostawienia między nimi luki równej 20 KM jest uniknięcie potencjalnego nakładania się zakresów dla traktorów z tej samej serii.

Kategorię BestUtility przemianowaliśmy na TOTY Utility. Nie jest to tylko modyfikacja nazwy dla traktora wszechstronnego. Techniczna dopuszczalna masa całkowita została obniżona z 10,5 do 9 t, a moc ograniczona do zakresu 70-150 KM. Pierwotnie istniała tylko dolna granica tego parametru. Niezmiennie silnik ciągnika nie może mieć więcej niż cztery cylindry.

Zamiast kategorii Best of Specialized wchodzi TOTY Specialized. Poza zmianą nazwy pojawiło się po raz pierwszy kryterium mocy. Musi ona wynosić co najmniej 40 KM. W przypadku najmłodszej dotychczas kategorii dla tzw. ciągników zrównoważonych modyfikacja ma czysto kosmetyczne podwaliny i dotyczy wyłącznie drobnej korekty sformułowania – z Sustainable TOTY na TOTY Sustainable. Jest to podyktowane po prostu unifikacją pojęć. Do całkowitej nowości należy zaliczyć rangę TOTYBot. Jest to oczywiście reakcja na popularyzujące się roboty polowe. Muszą to być jednak pojazdy wyłącznie bez kabiny i ze znormalizowanym tylnym TUZ-em, a nie specyficznym układem zaczepowym.

W kategorii TOTY HighPower zmierzą się: New Holland T7.340 HD, Case IH Quadtrac 715 AFS Connect, JCB Fastrac 8330 iCon, Massey Ferguson 9S.425 oraz Valtra S416. O miano TOTY MidPower powalczą: Claas Arion 660, Valtra N175 Direct, Fendt 620 Vario, Case IH Puma 260 AFS Connect i McCormick X7.624 VT-Drive. Najwięcej kandydatów ma wyjątkowo kategoria TOTY Utility: Massey Ferguson (nie możemy zdradzać jeszcze nazwy modelu), Steyr 4120 Plus, Fendt e107 Vario, Lindner Lintrac 70 LDrive, Hattat T4125 oraz TAFE 7515. Finaliści TOTY Specialized to: Landini Trekker4, Antonio Carraro Tony 8900 TRG, Yanmar YT359, Ferrari E-Astral i Keestrac B1e. O miano najlepszego robota powalczą: AgXeed 5.115T2, AutoAgri ICS 20, Field Robotics Hammerhead oraz Black Shire RC 3075. Zwycięzców poznamy na targach EIMA 2024 we włoskiej Bolonii.    

  •  Artykuł ukazał się w wydaniu 07-08/2024 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ

 

Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie RPT
7-8/2024

Claas Elios i Axos

MF 235 i MF 255, czyli licencja na barkach Ursusa

Krampe ProBody 760

Ładowarek elektrycznych przybywa -cz. II

 PRENUMERATA (płatność elektroniczna) RPT