Claas Axos 3 do szerokiego zakresu zadań rolniczych
Firma Claas poszerza swoją ofertę ciągników rolniczych o nową serię Axos 3, która plasuje się pomiędzy modelami Arion 400, a Axos 200. Kompaktowe modele są wszechstronne, łatwe w obsłudze oraz niezawodne, posiadają duże koła oraz co ważne, zapewniają wysoką ładowność.
Napęd ciągników nowej serii Axos 3 stanowi ekonomiczny i dynamiczny czterocylindrowy silnik FPT o pojemności 3,6 l z oczyszczaniem spalin zgodnym z normą Stage V. Cztery modele Axos 3 zapewniają moc: 92, 103, 112 oraz 120 KM i maksymalny moment obrotowy od 366 do 466 Nm przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

Claas Trion 740
Zbiornik paliwa mieści 160 l. Dzięki dopuszczeniu do stosowania uwodornionych olejów roślinnych (HVO) ciągniki mogą również pracować przy znacznie zmniejszonej emisji CO2. Operator może zapamiętać dwie prędkości obrotowe silnika i w razie potrzeby włączyć przyciskiem.
Wygodna zmiana biegów
Prędkość obrotowa silnika jest obniżana poprzez dobrze zestopniowaną sześciobiegową przekładnię, która jest dostępna w trzech wersjach dostosowanych do odpowiednich wymagań rolników i zastosowań: 12/12 (dwa zakresy) z mechanicznym rewersem, 24/12 (dwa zakresy) z Twinshift (dwa biegi przełączane pod obciążeniem) i Revershift oraz 36/18 (trzy zakresy, w tym jeden z biegami pełzającymi od 150 m/h) z Twinshift i Revershift.
Prędkość maksymalna 40 km/h jest osiągana przy oszczędnych 1750 obr./min, a przycisk sprzęgła na dźwigni przełączania biegów może być używany podczas zmiany przełożeń zamiast sprzęgła nożnego. Dostępnych jest 11 biegów w zakresie od 5 do 15 km/h.
Oprócz mechanicznego hamulca ręcznego, wersje z przekładniami 24/12 i 36/18 są wyposażone w elektryczną blokadę postojową, którą aktywuje się za pomocą dźwigni Revershift po lewej stronie kierownicy. Klienci mogą również opcjonalnie zamówić Smart Stop, który umożliwia hamowanie i ruszanie z miejsca bez potrzeby użycia sprzęgła nożnego. To duże odciążenie dla operatora podczas prac z ładowaczem czołowym i transportowych, ale także podczas prasowania.
Aby efektywnie i delikatnie przenosić moc na podłoże, Axos 3 może być wyposażony w duże ogumienie o średnicy zewnętrznej do 1,6 m na tylnej osi (420/85R38 lub 540/65R38).
Kabina z rozwiązaniami ułatwiającymi pracę
Kabina w serii Axos 3, została wyposażona w rozwiązania ułatwiające codzienną pracę. Dzięki 30” tylnym kołom ciągnik zachowuje wysokość całkowitą poniżej 2,5 m, co sprawia, że nadaje się do pracy również w niskich budynkach gospodarskich oraz wjazdach do stodół.
Wnętrze kabiny oferuje dużą przestrzeń na nogi, liczne schowki oraz pełnowymiarowy fotel pasażera. Duże okna i nisko umieszczona maska silnika zapewniają dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Opcjonalny szklany luk dachowy z homologacją FOPS poprawia pole widzenia do góry, co jest szczególnie przydatne podczas pracy z ładowaczem czołowym. Zarówno przednią, jak i tylną szybę można odchylać. Pakiet oświetlenia LED, składający się z maksymalnie 10 reflektorów, zapewnia optymalne warunki pracy po zmroku.
Jednym z wyróżniających się elementów kabiny jest teleskopowa konsola kierownicy z regulacją kąta nachylenia oraz zintegrowanymi przyrządami w kokpicie. Opcjonalny system dynamicznego kierowania pozwala zmniejszyć liczbę obrotów kierownicy między ogranicznikami skrętu z 3,8 do 1,9 przy prędkości do 10 km/h. Prawa konsola boczna mieści najważniejsze elementy sterujące, a także uchwyt na butelkę i praktyczny schowek. Po lewej stronie operatora znajdują się dodatkowe pojemne schowki oraz dwa porty USB.
Opcjonalny elektryczny joystick E-Pilot S, umieszczony w prawej konsoli bocznej, umożliwia precyzyjne sterowanie ładowaczem czołowym jedną ręką, zapewniając wygodę i pełną kontrolę nad wszystkimi jego funkcjami. W kabinie można również zamontować terminale ISOBUS, takie jak Claas CEMIS 700, umożliwiające obsługę kompatybilnych narzędzi.
Nawet do najcięższych osprzętów
Dzięki ładowności do 3,6 t i maksymalnemu udźwigowi tylnego TUZ-u wynoszącemu 5,3 t (udźwig ciągły 4 t), Axos 3 może pracować z ciężkimi maszynami. Opcjonalny zintegrowany przedni podnośnik oferuje dodatkowy udźwig 3,24 t. Dla osprzętu i ładowaczy czołowych dostępne są maksymalnie cztery mechaniczne zawory hydrauliczne o przepływie 60 lub 90 l/min, z czego dwa mogą mieć regulację przepływu.
Tylny WOM jest dostępny z wyborem dwóch lub trzech prędkości i automatyką włączania i wyłączania wałka, aktywowaną położeniem ramion TUZ. Przedni WOM o prędkości 1000 obr./min jest dostępny do napędu maszyn montowanych z przodu.