Przyczepy wielozadaniowe Krone GX
Przyczepa w gospodarstwie potrzebna jest do różnych zadań, ale jej wersja tradycyjna nie zawsze jest wystarczająca. Dlatego producenci szukają rozwiązań, aby ten pojazd był bardziej wielozadaniowy. Krone zaproponowało takie przyczepy w rozmiarze XXL, które cechuje m.in. łagodny rozładunek różnych materiałów.
To Krone GX 440 na osi tandemowej ze skrzynią ładunkową o objętości 44 m3 oraz trzyosiowa GX 520 mieszcząca aż 52 m3 (wg normy DIN 11741). Producent podkreśla, że nowe uniwersalne przyczepy serii GX można używać do różnych prac takich jak m.in. transport zbóż, sieczki kukurydzianej, korzeni buraków, marchwi, czy sprasowanej słomy lub worków.
Prasa pasowa marki Krone
Rozładunek w poziomie bez ściskania
Nowe przyczepy wielozadaniowe Krone serii GX wyróżnia sposób rozładunku i załadunku niektórych materiałów. Pozwala na to połączenie przesuwnej ściany przedniej z solidnym przenośnikiem taśmowym. Ten podwójny zespół rozładowczo-załadunkowy prowadzony jest na dwóch łańcuchach uzyskujących napęd od dwóch silników hydraulicznych. W momencie przesuwania się łańcuchów do tyłu, materiał jest rozładowywany w sposób łagodny, bo przesuwa się równomiernie na całej długości skrzyni ładunkowej. Nie dochodzi do jego ściskania, co ma miejsce przy wykorzystaniu tylko przesuwnej ściany przedniej.
Przyczepy Krone serii GX sprawdzą się więc przy odbiorze "wrażliwych" płodów rolnych (np. korzeni marchwi, bulw ziemniaków) od kombajnów. Oczywiście po zakończeniu wyładunku następuje cofnięcie podwójnego zespołu rozładowczo-załadunkowego do pozycji wyjściowej. Dlaczego używamy w tej nazwie członu „załadunkowego”? Powodem jest sposób pracy podłogi przyczepy, który można wykorzystać podczas załadunku materiałów takich jak bele słomy, czy worków ułożonych na paletach lub dużych typu big-bag. Układa się je w tylnej części skrzyni ładunkowej i stopniowo przesuwa w kierunku jej przodu, aż zapełni się ją do pełna. Rozładunek tego typu materiałów odbywa się w sposób analogiczny poprzez ich stopniowe przesuwanie w kierunku tyłu skrzyni ładunkowej. Poziomy sposób rozładunku przyczep Krone serii GX pozwala używać ich do prac w niskich budynkach, bo nie unosi się skrzyni ładunkowej. Ma to również znaczenie podczas rozładunku na nierównym podłożu, bo ryzyko wywrócenia przyczepy jest niewielkie.
Krone Big X 1180 najsilniejszą sieczkarnią świata
Pas i łańcuchy wytrzymują do 50 ton
Taśmowy przenośnik podłogowy zbudowany jest z pasa o szerokości 2000 i grubości 3,6 mm,. Jego powierzchnia pokryta jest polichlorkiem winylu (PCW), który ma właściwości termoplastyczne, charakteryzuje się dużą wytrzymałością mechaniczną i jest odporny na działanie wielu rozpuszczalników. Materiał ten jest stosowany m.in. do budowy rur kanalizacyjnych. Natomiast we wnętrzu pasa znajdują się dwie warstwy tkaniny poliestrowej, dzięki którym jego wytrzymałość na zerwanie wynosi 50 ton.
Jak zapewnia producent, odpowiedni naciąg pasa zapobiega jego wybrzuszaniu się, a z drugiej strony pozostaje on nadal na tyle "miękki", aby amortyzować spadające na niego np. ziemniaki. Dwa łańcuchy prowadzące podwójny zespół rozładowczo-załadunkowy zbudowane są z ogniw płaskich. Każdy łańcuch ma wytrzymałość na zerwanie wynoszącą 25 t, czyli w sumie również 50 t.
Dla wygody operatora i jakości pracy
Operator ciągnika pracującego z przyczepą Krone serii GX może swobodnie obserwować proces załadunku i rozładunku jej skrzyni ładunkowej. Pozwala na to w dużej mierze przezroczysta ściana przednia, która wykonana jest z wytrzymałego polimetakrylanu metylu o grubości 1 cm. To tzw. szkło akrylowe (Plexiglas) wykorzystywane m.in. w okienkach samolotów. Materiał ten przepuszcza 90-99% światła widzialnego.
Przyczepa wielozadaniowa Krone ZX z hydraulicznym podbieraczem
Podczas rozładunku sieczki kukurydzianej, operator przyczepy Krone serii GX z pewnością skorzysta z innowacyjnej funkcji ExactUnload. Pozwala ona równomiernie wyładować materiał na wcześniej zadanym odcinku. Wystarczy więc podać przybliżoną długość pryzmy w metrach i rozpocząć rozładunek, którego intensywność w ramach ExactUnload uzależniona jest od prędkości jazdy. Oznacza to równomierne wyładowywanie sieczki na np. całej długość pryzmy. Na jej końcu skrzynia ładunkowa jest pusta, a ilość pracy do wykonania podczas zbioru kukurydzy na kiszonkę mniejsza.
Przyczepą Krone serii GX można sterować przy pomocy terminala firmowego lub ciągnikowego obsługującego standard ISOBUS. Dostępny jest również pilot, który pozwala na załączanie funkcji pojazdu po wyjściu z kabiny traktora. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajduje się m.in. system telematyczny SmartConnect.
Rozładunek w 40 sekund
Podwójny zespół rozładowczo-załadunkowy przyczep Krone serii GX napędzany jest wspomnianymi dwoma silnikami hydraulicznymi. W modelu mniejszym każdy ma objętość roboczą 200, a w modelu większym 250 cm3. Pozwalają one uzyskać prędkości rozładunku wynoszące od 8 do 16 metrów na minutę. W trybie maksymalnego posuwu przyczepa GX 440 opróżniana jest w ciągu 40 sekund.
Krone Premos 5000 – mobilna peleciarka. Złoto targów Agritechnica 2015
Boki przyczep serii GX wykonane są z lekkich, ale mocnych paneli GFP z gęsto rozmieszczonymi poprzeczkami, zapewniającymi stabilność przy niskim ciężarze własnym. Producent zapewnia, że szczelna skrzynia ładunkowa nadaje się do przewożenia tak drobnych materiałów jak nasiona rzepaku. Pozwalają na to m.in. gumowe paski, które uszczelniają skrzynię ładunkową w miejscach styku jej burt. Tylna ściana jest wyposażona w okno wysypowe, które pozwala na grawitacyjny wyładunek ziarna. Dostępne są również walce dozujące, które zamontowane w burcie tylnej pozwalają na rozrzut sieczki kukurydzianej. Poniżej ściany tylnej znajduje się opuszczana hydraulicznie poprzeczka, chroniąca tylne opony przed uszkodzeniem.
Koła skrętne i dyszel z siłownikiem
Układ skrętu kół przyczep Krone serii GX może być sterowany mechanicznie lub elektrohydraulicznie. W układzie tandem sterowane są koła tylne, a w tridemie przednie i tylne. W przypadku sterowania elektronicznego, kąt skrętu jest kontrolowany w zależności od aktualnej prędkości jazdy. Przednia oś w podwoziu typu tridem w czasie jazdy "na pusto" może być podniesiona hydraulicznie, co zmniejsza opory jazdy i zużycie opon.
Dyszel przyczepy serii GX posiada standardowy siłownik hydrauliczny pozwalający uzyskać nacisk wynoszący do 4 ton, co powoduje dociążenie tylnej osi ciągnika w celu poprawy jego trakcji. Siłownik ułatwia ponadto agregowanie przyczepy z ciągnikiem i pozwala uzyskać prześwit przyczepy wynoszący 70 cm.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ