Fliegl Cargos 800
Niemiecki producent z Mühldorf rozszerza ofertę rozwiązań typu AgriTruck. Nowością jest naczepa w postaci wozu silosowego z hydraulicznie napędzaną podłogą łańcuchowo-listwową, przystosowana do sprzęgania z rolniczymi ciągnikami siodłowymi.
Fliegl dopuszcza jazdę zestawu z prędkością do 80 km/h. Z zabudową Cargos 800 można poruszać się także po autostradach. Oznacza to bardzo szybki i wydajny transport materiałów pochodzenia rolniczego pomiędzy polami a miejscami składowania w gospodarstwie czy punktami skupu. Nowa naczepa Fliegla ma do wyboru podwozie tandemowe z zawieszeniem mechanicznym lub hydropneumatycznym. Cargos 800 imponuje rozmiarem ogumienia – 800/45R30.5. Wysokość sprzęgu wynosząca od 1,35 do 1,5 m pozwala łatwo dostosować zabudowę do różnych ciężarówek rolniczych. Naczepa waży na pusto 8 t i ma pojemność skrzyni równą 60 m3. Dopuszczalna technicznie masa całkowita wynosi 30 t. Tym samym ładowność zabudowy sięga 22 t. To się bardzo dobrze wpisuje m.in. do transportu sieczki z całych roślin kukurydzy. W ten sposób wykorzystamy w pełni zarówno objętość skrzyni, jak i jej ładowność. Funkcjonalnie naczepa Cargos 800 nie różni od swojego odpowiednika w postaci agregowanej z tradycyjnym ciągnikiem przyczepy silosowej. Z daleka zauważymy przede wszystkim inny punkt sprzęgu, w postaci sworznia królewskiego zamiast dyszla zakończonego oczkiem bądź łyżką pod zaczep kulowy. Różnica tkwi też oczywiście w osiach i oponach, przystosowanych do jazdy transportowej z wyższą szybkością. Potrzebne są również boczne osłony przeciwnajazdowe. Naczepa wymaga oczywiście specjalnego ciągnika siodłowego, wyposażonego w co najmniej trzy pary szybkozłączy hydraulicznych lub panel power beyond. Fliegl nie podaje minimalnej mocy silnika pojazdu bazowego.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 01/2025 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ