Jakie opony do wozu asenizacyjnego?
Na to pytanie wspólnie postanowili odpowiedzieć przedstawiciele firm Vredestein oraz Samson. W trakcie testu polowego, odbywającego się w duńskiej gminie Viborg, został oceniony wpływ różnego typu ogumienia na: zużycie paliwa, ugniatanie gleby oraz trakcję w warunkach transportowych i polowych.
Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem ciągnika Case IH Puma 260 CVX i wozu asenizacyjnego Samson PG II Genesis z osią tandemową. Przetestowane zostały następujące opony marki Vredestein: Flotation Trac 650/55R26.5, Flotation Trac 750/60R30.5 (model referencyjny), Flotation Optimall VF 750/60R30.5, Flotation Trac 800/60R32 oraz Flotation Trac 800/60R38. Podczas prób zauważono, że zmiany ogumienia od najmniejszego do największego powodowały zmniejszenie zużycia paliwa i ubicia gleby. W przypadku opony w maksymalnym rozmiarze względem modelu referencyjnego możliwe było uzyskanie oszczędności w oleju napędowym na poziomie nawet 14%. Wraz ze zmianami ogumienia od najmniejszego do największego zjawisko poślizgu kół zostało ograniczone nawet o 30%. Duża powierzchnia styku dużej opony jest równoznaczna z bardziej równomiernym rozłożeniem obciążenia na glebę, co przekłada się na zmniejszenie jej zagęszczenia. W przypadku modelu Flotation Optimall VF 750/60R30.5 możliwe było obniżenie zużycia paliwa nawet o 8% w porównaniu z modelem referencyjnym o tym samym rozmiarze, ale bez technologii VF. Przy pracach obejmujących pokonywanie znaczących odległości po drogach test wykazał niewielkie różnice w zakresie spalania. Badanie pozwoliło również zwrócić uwagę na dodatkowe korzyści wynikające z regulacji ciśnienia w oponach za pomocą systemu centralnego pompowania. Funkcja ta nie tylko zwiększa poziom ochrony gleby, ale także pozwala znacząco obniżyć zużycie paliwa – nawet o 10%. Ponadto wyposażenie beczkowozu w napęd kół w dużym stopniu zmniejsza głębokość śladu (do 16%) i ogranicza ubicie podłoża. Zespół testowy podsumował wyniki badań następująco. Technologia VF, napęd osi jezdnej i systemy regulacji ciśnienia powietrza w oponach dodatkowo optymalizują ich wydajność. Zastosowanie kół o małej średnicy może okazać się korzystne w przypadku transportu, natomiast te o dużym obwodzie są najlepszym wyborem do prac polowych lub zadań obejmujących pokonywanie jedynie krótkich odcinków po drogach.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 01/2025 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ