New Holland TD5.85 w teście RPT
Pod jednoczęściową maską montowany jest silnik FPT F5C. Czterocylindrowy silnik produkowany we Włoszech, w zakładach FPT w Turynie, jest praktycznie identyczny jak w serii T4. New Holland oferuje w serii TD5 z tym silnikiem moc maksymalną od 75 do 114 KM w najmocniejszym TD5.115. Dlatego od TD5.85, o mocy maksymalnej wg producenta wynoszącej 86 KM, tak jak jego odpowiednik w serii T4 można oczekiwać żywotnego motoru. Maksymalny moment obrotowy 351 Nm uzyskiwany jest przy 1500 obr./min. Dla ciągnika o mocy 86 KM, wydaje się wystarczający, ale w pracy z polskim agregatem KUS, przydałoby się parę niutonometrów więcej.
New Holland E-bike to rower dwóch sił
Maksymalna moc dostępna jest od 1800 obr./min, a maksymalny moment od 1500 obr./min. Ten zakres obrotów jest nie tylko optymalny dla oszczędnej pracy. Pozwala przede wszystkim na w miarę spokojne poradzenie sobie z narastającym przeciążeniem. Ponadto, co sprawdziliśmy podczas testu, daje czas na mechaniczną zmianę biegu w dół lub wypłycenie narzędzia jeśli wiemy, że przeciążenie jest zbyt duże, zanim silnik zejdzie na zbyt niskie obroty.
W polu z agregatem KUS mogliśmy osiągnąć do 10 km/h przy narzędziu zagłębionym na 5 - 6 cm. Choć najczęściej na wyświetlaczu prędkość oscylowała między 9, a 10 km/h. Obroty utrzymywane były, podczas pracy, na poziomie 1800 na minutę. Silnik choć elastyczny nie zawsze mógł spadkiem obrotów przetrzymać narastające obciążenie. Mechaniczna zmiana biegów oznaczała konieczność całkowitego zatrzymania. Dlatego ponowne ruszenie wymagało wyższych obrotów – nawet ponad 2000 na minutę, aby dać ciągnikowi czas na rozpędzenie się, bez wypłycania agregatu.
W silnikach ciągników tej serii New Holland stosuje recyrkulację spalin i filtr cząstek stałych. Dlaczego nie AdBlue? Producent tłumaczy to niezbyt wysoką temperaturą spalin. Dlatego układ chłodzenia nie musi być rozbudowany. Stąd też w TD5 nie ma układu SCR, a pod maską znajdziemy srebrną tubę, czyli katalizator połączony z filtrem cząstek stałych. Ten filtr jednak nie wymaga aktywnej regeneracji i jest przewidziany na całe życie ciągnika.
Więcej w miesięczniku RPT 7-8/2016 - ZAPRENUMERUJ