Jakość żywności coraz ważniejsza dla konsumentów
Z najnowszych badań wynika, że 6 na 10 klientów czyta etykiety i poszukuje produktów spożywczych wysokiej jakości. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest polski system jakości żywności QAFP - powiedział Wiesław Różański, prezes UPEMI.
- Czas pandemii zweryfikował podejście konsumentów do zdrowia, stylu życia, a także do wybieranych artykułów spożywczych. Dla ponad połowy Polaków ważne jest, w jaki sposób kupowana przez nich żywność wpływa na zdrowie - podkreślił szef Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
Żywność ma być pod kontrolą w całym łańcuchu dostaw
Jak zauważył, coraz bardziej wyraźny jest trend na dietę zrównoważoną, w której konsumenci spożywają mniej mięsa, ale za to wysokiej jakości i ze sprawdzonego źródła. Takie mięso i wędliny dostarczają dziś producenci i przetwórcy uczestniczący w polskim systemie jakości żywności QAFP (Quality Assurance for Food Products).
Wymagania jakościowe dla produktów zostały opracowane przez naukowców z wiodących ośrodków akademickich w Polsce we współpracy z praktykami i ekspertami. W grudniu 2009 r. system został uznany przez ministerstwo rolnictwa za krajowy system jakości żywności. Ma gwarantować, że rodzime wyroby mięsne sprzedawane z tym znakiem są najwyższej jakości.
Producenci uczestniczący w systemie gwarantują, że do produktów oznaczonych logo QAFP konsument może mieć zaufanie, ponieważ na wszystkich etapach produkcji przestrzegane są zasady pozwalające na uzyskanie najwyższej jakości mięsa i przetworów mięsnych. Hodowca dba o żywienie, zdrowie i dobrostan zwierząt. Przetwórca o jakość mięsa: właściwy rozbiór, kolor, bada jego PH, właściwe zapakowanie. Dystrybutor zapewnia właściwe warunki przechowywania i eksponowania produktów.
Bruksela obniży VAT na żywność? Minister jest optymistą
Zdaniem Różańskiego, najważniejsze jest, by produkty wysokiej jakości były dostępne w coraz większej liczbie punktów dystrybucji. - Przed laty zaczynaliśmy od sklepów firmowych zakładów scertyfikowanych w systemie. Wraz z rosnącą podażą produktów QAFP asortyment pojawiał się w coraz to nowych sieciach handlowych. Aktualnie to ponad 1200 punktów dystrybucji. W 2020 roku rozpoczęliśmy współpracę z siecią e-commerce, idealnie wstrzeliliśmy się w okres kiedy podczas pandemii konsumenci stawiali na zakupy internetowe. Dziś wartość sprzedaży mięsa QAFP na platformie internetowej wynosi 50 proc. w swojej kategorii zakupowej - poinformował.
Podkreślił, że przyszłością polskiego rolnictwa jest produkowanie żywności wysokiej jakości. To droga do stabilizacji sytuacji dochodowej hodowców i przetwórców m.in. poprzez zwiększenie sprzedaży na rynku lokalnym oraz eksportu produktów rolno-spożywczych na globalnych rynkach.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś