Polska coraz ważniejszym eksporterem herbaty, kawy i kakao
Okazuje się, że nasz kraj coraz lepiej radzi sobie na wymagającym rynku kawy i herbaty. W 2014 roku wyeksportowaliśmy ponad 146 tysięcy ton kawy, herbaty i kakao.
Najważniejszymi odbiorcami tych produktów są w UE Czechy i Niemcy, zaś poza UE - kraje Wspólnoty Niepodległych Państw. Co ważne, nasi producenci wciąż poszukują nowych możliwości zbytu.
Kraj miłośników herbaty
Herbata, to po wodzie, najpopularniejszy na świecie napój. Jej największymi producentami są Chiny, Indie, Sri Lanka, ale również Kenia czy Indonezja. Polski rynek herbaty wart jest aktualnie ponad 2,1 mld zł według badania Euromonitor International.
Kawa w Polsce jedną z tańszych w Europie
Według ekspertów na znaczeniu zyskują herbaty typu premium. Dzieje się tak za sprawą specjalistycznych sklepów, które oferują dobry jakościowo produkt w adekwatnej cenie. Perspektywą dla tego rynku są także herbaty funkcjonalne.
Jak przekonuje Piotr Rudzki z firmy TTLC Import i Dystrybucja Herbaty i Kawy, przyczynia się do tego moda na zdrowy tryb życia. Celem takich herbat jest nie tylko zaspokojenie pragnienia, ale też pozytywny wpływ na organizm człowieka. Mają więc one właściwości odchudzające, uspokajające, pobudzające, oczyszczające czy wspomagające odporność.
Polacy najchętniej spożywają herbatę czarną - jej udział w rynku to 58,9 proc. Na kolejnych pozycjach są herbata ziołowa, zielona, owocowa i czerwona.
Susza nie tylko u nas. W Brazylii będzie mniej kawy
Co ciekawe, z tych krajów sprowadzamy liście herbaty niefermentowane (herbata zielona), półfermentowane (herbata czerwona) oraz całkowicie fermentowane (herbata czarna) i w krajowych zakładach przetwórczych przerabiamy je na gotowe produkty, które niejednokrotnie wysyłane są na eksport.
Na polskim rynku herbaty prężnie działają międzynarodowe korporacje, tj. Unilever z marką Lipton
i Saga czy Tata Global Beverages z brandem Tetley. Ale duże znaczenie mają również polskie firmy, takie jak Herbapol Lublin, Bio-Activ czy Mokate.
Rynek kawy rośnie
7 milionów ton - tyle kawy rocznie wypijane jest na całym świecie. Kawę najchętniej piją Brazylijczycy, Amerykanie i Niemcy, którzy piją około 10 kg ziaren kawy rocznie. Polacy spożywają aż o 7 kg ziaren mniej, jednak nasz rynek wciąż rośnie.
A kto odpowiada za produkcję tego napoju? Największym globalnym producentem kawy jest Brazylia, a po niej Wietnam, Indonezja, Kolumbia, Etiopia, Honduras czy Peru. Rynek kawy w Polsce wart jest ponad 5 miliardów złotych, a perspektywy rozwoju są obiecujące.
Produkcja cukru i kakao na świecie poniżej potrzeb
Według badań firmy Mintel z 2014 roku Polacy najchętniej piją kawę rozpuszczalną. Aż 74 proc. ankietowanych piło ten rodzaj kawy w domu w ciągu ostatniego roku. 63 proc. Polaków spożywało kawę mieloną, a 37 proc. kawy smakowe instant (cappuccino, latte, mocha). O 10 proc. mniej piło kawę w kapsułkach, a 23 proc. kawę ziarnistą.
Polska jest czołowym producentem kawy zbożowej. 55 proc. produkcji przeznaczona jest na rynek krajowy, a pozostała część to eksport. Nasze znaczenie może wzrosnąć w najbliższych latach. Wynika to z deficytu kawy na świecie, który ma wynieść 25 proc. aktualnej produkcji. To szansa dla Polski na rozwinięcie produkcji.
W 2014 roku pod względem sprzedaży na rynku kawowym w Polsce przodował według badań Euromonitor Mondelez International - właściciel marki Jacobs, Maxwell House, Carte Noire czy Tassimo.
Kolejne miejsca zajmowały Nestle SA (marki Nescafe, Nestle Ricore, Nescafe Dolce Gusto i Nespresso), Tchibo, DE Master Blenders 1753 NV (marki Douwe Egberts, Cafe Prima) oraz Strauss Group Ltd (Pedro's, MK Cafe, Sahara, Fort).
Żywność bez konserwantów? Teraz to naprawdę możliwe
Co ważne, rośnie świadomość Polaków na temat właściwości kawy, w tym walorów prozdrowotnych kawy zbożowej. Potrafimy także w bardziej profesjonalny sposób ten napój przygotować i częściej bywamy w kawiarniach.
Rozmowy przy filiżance
Rynek kawy i herbaty w Polsce to prężny sektor, który wciąż ma duże perspektywy rozwoju. Dotyczą one zarówno zbytu krajowego, jak również eksportu. Istotną kwestią jest pozyskanie zagranicznych odbiorców dla naszych produktów, ale także dostawców surowca.
Dlatego też producenci z tego sektora chętnie uczestniczą w targach i spotkaniach z zagranicznymi partnerami. Przykładem są targi WorldFood Warsaw, które w każdej edycji gromadzą znaczne ilości krajowych i międzynarodowych producentów, dystrybutorów, dostawców surowca. Co ciekawe, podczas drugiej edycji wystawy zorganizowano nawet specjalny pokaz herbaty z regionu Hunan.
Wystawcy z 28 krajów, czyli targi WorldFood Warsaw rozpoczęte
Podobną opinię wyrażają firmy związane z sektorem kawy i herbaty. Giacomo Lamberti z przedsiębiorstwa Mila Trading oferującego Caffe Aloia planuje uczestnictwo w kolejnej edycji.
- Chcemy wziąć udział w targach WorldFood Warsaw 2016, ponieważ są one odpowiednim miejscem do zaprezentowania naszej firmy. Mamy nadzieję nawiązać nowe kontakty, które zaowocują rozpowszechnieniem w niedługiej przyszłości naszych produktów na rynku polskim - tłumaczy.
Z kolei Piotr Rudzki, przedstawiciel ubiegłorocznego wystawcy firmy TTLC Import i Dystrybucja Herbaty i Kawy zapewnia, że podczas targów jest szansa na spotkania i bezpośrednie rozmowy z nowymi klientami z kraju i zagranicy.
- Będąc importerem i producentem herbaty, tego typu targi umożliwiają nam nawiązanie nowych kontaktów z ewentualnymi dostawcami, zorientowanie się w nowikach produktowych, a także poznanie trendów rynkowych - zauważa.
Trzecia edycja targów WorldFood Warsaw już w dniach 19-21 kwietnia.