Polscy producenci mleka muszą szukać nowych kierunków zbytu
Eksperci przewidują, że rok 2017 będzie zdecydowanie lepszy i stabilny dla sektora mleczarskiego. W rozwoju pomóc może nie tylko rynek krajowy, ale przede wszystkim eksport.
Krajowy rynek mleka uwarunkowany jest wciąż niskimi cenami surowca. Analizy potwierdzają, że sposobem na odbicie się od tej trudnej sytuacji jest umocnienie pozycji na rynku wewnętrznym oraz eksport.
W pierwszym kwartale 2016 r. dostarczono 921,5 mln litrów mleka, co stanowiło o 8 proc. więcej niż przed rokiem.
Miliony na rekompensaty za straty na rynku mleka i wieprzowiny
W 2016 r. w Polsce odnotowano pogorszenie wyników eksportu przetworów mleczarskich. Wyniosła ona 358 mln euro i była o 12 proc. niższa niż w pierwszym kwartale 2015 r. Nasze standardowe kierunki to kraje Unii Europejskiej - Czechy, Niemcy, Holandia, Białoruś czy Ukraina. Spośród krajów spoza UE najwieększy udział w eksporcie produktów mleczarskich
z Polski mają: Algieria, Chiny, Kuba, Arabia Saudyjska i Wietnam.
Na podstawie danych ekspertów Credit Agricole Bank Polska wielkość chińskiego importu produktów mlecznych zwiększyła się w 2016 r. o 20 proc. wobec spadku o 8 proc. w 2015 r.
Na podstawie rynkowych prognoz wynika, że cały rok 2017 będzie okresem stabilnym i znacznie lepszym od lat poprzednich. Najważniejsze jest, aby polscy producenci mleka dobrze oszacowali rentowność swojej produkcji i wciąż poszukiwali nowych rynków eksportowych.
Hogan uspokaja rolników: monitorujemy rynek mleka
- Przedsiębiorcy z branży mleczarskiej są ważnym elementem polskiej gospodarki. Od wielu lat polskie produkty mleczarskie zdobywają uznanie w Europie i na świecie. Targi WorldFood Warsaw dla sektora mleczarskiego mają bardzo bogatą ofertę wystawienniczą, która dzięki swojej specyfice umożliwia nawiązanie nowych kontaktów z zagranicznymi partnerami, z krajów takich jak Chiny, Włochy, Niemcy czy Białoruś - informuje Agnieszka Szpaderska, manager Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw.
Poprzednie edycje targów WorldFood Warsaw dla wystawców z sektora mleczarskiego okazały się bardzo korzystne z punktu widzenia nowych perspektyw eksportowych, jak również wymiany doświadczeń.
Prezes ARR: kryzys na rynku mleka zażegnany
IV edycja targów WorldFood Warsaw odbędzie się w dniach 11-13 kwietnia 2017 r. w Warszawie.
Impreza oferuje możliwość spotkania polskiego sektora rolno-spożywczego z zagranicznymi partnerami oraz nawiązania nowych relacji biznesowych na świecie. Każdego roku w kwietniu, Warszawa staje się stolicą biznesu rolno-spożywczego. W poprzedniej edycji wystawy udział wzięło około 250 wystawców z 28 krajów świata oraz ponad 4 tysiące zwiedzających.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś