Transport żywności koleją ma sens? Eksperci nie mają wątpliwości
Spółki wchodzące w skład Grupy PKP chcą znacznie mocniej włączyć się w transport polskich produktów rolno-spożywczych na terenie kraju, jak również tych przeznaczonych na eksport.
Przedstawiciele PKP przekonują, że potencjał logistyczny jest ogromny. Mówili o tym podczas wideokonferencji "Kolej dla żywności", która odbyła się 11 marca.
W wydarzeniu w formule on-line uczestniczyło kilkudziesięciu przedstawicieli branży rolno-spożywczej, stowarzyszenia producentów, przetwórców oraz spółki Skarbu Państwa, które zajmują się eksportem produktów rolno-spożywczych.
Cyfrowe "paszporty" żywności zwiększą polski eksport
- Chcemy pokazać możliwości spółek Grupy PKP, zarówno te stricte transportowe, jak również logistyczne. Wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego opracowaliśmy już program reaktywacji bocznic kolejowych; mamy w dyspozycji także ponad 150 nieruchomości, na których mogą powstawać np. terminale intermodalne - mówił Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP ds. strategii i logistyki.
Zwracał uwagę, że konieczność inwestowania w infrastrukturę punktową to jeden z "głównych postulatów". - Jako kolej chcemy wsłuchiwać się w głos i potrzeby rynku, chcemy dążyć do wzrostu udziału transportu kolejowego w przewozie towarów oraz pracować na rzecz eksportu towarów za granicę - zauważył.
Eksperci podkreślali, że jest wiele korzyści przemawiających za transportem kolejowym, w tym niższy koszt w stosunku do transportu samochodowego, a także większa ochrona środowiska. - Tego oczekują także konsumenci produktów spożywczych - wyjaśnił Rafał Zgorzelski.
Eksporterzy będą musieli mieć specjalne zaświadczenia
Dane te wyraźnie wskazują, iż polscy przedsiębiorcy radzą sobie na rynkach zagranicznych bardzo dobrze, pomimo ograniczeń wprowadzanych z powodu pandemii koronawirusa. Ze względu na rosnący eksport produktów rolno-spożywczych spółki z Grupy PKP zdecydowały się na wsparcie branży i zaproponowanie rozwiązań logistycznych, które sprostają dzisiejszym wyzwaniom rynkowym.
- Polscy rolnicy produkują więcej żywności niż wynosi nasz popyt wewnętrzny. Dzięki temu nadprodukcję możemy sprzedać za granicę. Polska żywność cieszy się wysoką renomą. Szybki i dopasowany do danego rodzaju asortymentu transport jest bardzo ważny, by móc rozwijać się i zdobywać nowe rynki. Dlatego współpraca przewoźników z przemysłem rolno-spożywczym jest kluczowa w budowaniu coraz silniejszej pozycji polskiej żywności - podkreślił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
Eksport żywności ciągle idzie w górę
- Z zainteresowaniem obserwujemy rekordowy wzrost eksportu polskiej żywności w ostatnich latach. Mamy długoletnie doświadczenie spedycyjno-logistyczne w transporcie towarów nie tylko koleją, ale również samochodami i drogą morską zarówno na zachód i południe Europy, a w ostatnich latach również do Azji. Współpracujemy w transporcie zboża z największymi operatorami na rynku. Świadczymy usługi przewozu cukru do portu w Gdańsku dla Krajowej Spółki Cukrowej. Kończymy projekt transportów całopociągowych do Turcji. Naszym atutem poza doświadczeniem jest również certyfikat GMP+, dający gwarancję bezpiecznego przewozu żywności - przyznał Ivan Ružbacký, prezes zarządu PKP Cargo Connect.
Polska zaniepokojona czeskimi przepisami. Eksporterzy sporo stracą
- Obszar województwa kujawsko-pomorskiego, z uwagi na brak infrastruktury terminalowej, przy znaczącym potencjale przemysłowym, może stać się regionem przyjmującym a zarazem generującym skonteneryzowane potoki ładunków. Umożliwiłoby to likwidację zagęszczenia i usprawnienie przeładunków oraz stworzyłoby możliwość traktowania tej lokalizacji jako element tzw. portu zewnętrznego dla portów Trójmiasta, w tym w szczególności portu w Gdyni, ze względu na przebieg linii kolejowej nr 201. Planowany terminal intermodalny stanowił będzie szerszy element powiązania polskich portów morskich z zapleczem w głębi kraju, przede wszystkim w ramach sektora rolno-spożywczego. Projekt powinien przyczynić się ponadto do wzrostu niezawodności i efektywności łańcuchów dostaw od pola do stołu - wyjaśnił Paweł Bukowski, prezes zarządu Terminal Emilianowo.
Podczas prezentacji rozwiązań infrastrukturalnych zaciekawienie wśród uczestników wzbudził pomysł reaktywacji bocznic kolejowych w Polsce, realizowany w ramach pakietu nieruchomości logistycznych PKP oraz ogólnodostępnej infrastruktury usługowej (tory ładunkowe, rampy, place).
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś