Ile było na kontach funduszy promocji produktów rolnych? Resort podał liczby

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
13-03-2025,14:05 Aktualizacja: 13-03-2025,14:33
A A A

Jaki jest na 31 grudnia 2024 r. stan środków na subkontach funduszy promocji, gromadzonych zgodnie z ustawą z 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych? – zapytali posłowie Konfederacji.

„Pytanie wynika z sygnałów od podmiotów uczestniczących w działaniach promocji polskich produktów rolnych o wielomiesięcznych zaległościach w wypłacie środków za zrealizowane zadania promocyjne. Rodzi się obawa, czy gromadzone pod przymusem prawnym fundusze rzeczywiście pozostają na subkontach” – napisali we wspólnej interpelacji parlamentarzyści.

KOWR zapewnia obsługę

Swoją odpowiedź z 6 marca Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) oparło o dane z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Zastrzegło jednocześnie, że KOWR dysponuje środkami funduszy promocji na podstawie uchwał komisji zarządzających, ponadto jedynie zapewnia obsługę prawną oraz techniczno-biurową funduszy promocji i komisji zarządzających.

Blisko 100 mln na kontach

Z pisma MRiRW wynika, że – ogólnie rzecz biorąc - pieniędzy w funduszach promocji nie brakuje. Stan środków na subkontach - na 31 grudnia 2024 r. – wyglądał tak:

projekt ustawy, fundusze promocji, oleiste, słonecznik

Będzie nowelizacja ustawy o funduszach promocji produktów rolnych. Co się zmieni?

Rząd ma zająć się we wtorek projektem noweli ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, zgodnie z którą słonecznik zostanie zaliczony do grupy roślin oleistych, a obowiązkiem wpłat na Fundusz Promocji Roślin...

- Fundusz Promocji Mleka - 6 894 818,26 zł;

- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego - 15 756 793,79 zł;

- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego - 11 527 754,31 zł;

- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego - 211 730,38 zł;

- Fundusz Promocji Mięsa Owczego - 51 269,57 zł;

- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych - 28 607 634,96 zł;

- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw - 7 712 864,55 zł;

- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego - 21 075 427,22 zł;

- Fundusz Promocji Ryb - 699 496,65 zł;

- Fundusz Promocji Roślin Oleistych - 5 923 261,80 zł.

W sumie razem była to kwota 98 461 051,49 zł.

Zarządzane przez komisje

Fundusze promocji zostały co do zasady utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno-spożywczych.

Każdy fundusz jest zarządzany przez komisję zarządzającą, składającą się z 9 członków (3 przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 5 producentów oraz 1 przedstawiciela izb rolniczych). Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata.

Wpłaty na fundusze pochodzą generalnie od przedsiębiorców – pomiotów prowadzących działalność w zakresie powyżej wymienionych produktów.

Poleć
Udostępnij