Rolnictwo ekologiczne to w Polsce wciąż ciężki biznes
Branża ekologiczna w Polsce rozwija się dynamicznie. Biożywność można już nawet znaleźć w osiedlowych sklepach i na targowiskach. Czy to łatwy i intratny biznes, czy może trudna walka o przetrwanie?
Wiedza oraz świadomość konsumentów rośnie i pomimo wyższej ceny ekożywności w porównaniu do konwencjonalnej znajduje coraz szersze grono stałych klientów - wynika z obserwacji konsumentów oraz badań IMAS International.
Ekożywność ma cztery razy miej pestycydów. Zapobiega nowotworom
W przypadku wielu ekoproduktów popyt przewyższa podaż (dotyczy to głównie mięsa i wędlin, pieczywa oraz produktów mlecznych typu mleko, sery czy jogurty).
Porównując rynek ekożywności w 2017 r. z poprzednim rokiem, zaobserwowano co prawda spadek areału upraw o 42 tys. ha i mniejszą o 2,1 tysięcy liczbę ekorolników, ale aż o 12,8 proc. wzrosła liczba podmiotów przygotowujących produkty ekologiczne. To może świadczyć o rozwoju ekologicznego przetwórstwa i konfekcjonowania.
Z ostatniego badania biznesowego IMAS International wynika, że oceny aktualnej sytuacji panującej w branży są pozytywne (41 proc.) lub neutralne (38 proc.). 58 proc. ekofirm zauważa poprawę sytuacji w porównaniu do ubiegłego roku i pozytywnie patrzy w najbliższą przyszłość.
Ten optymizm musi skonfrontować jednak z wieloma wyzwaniami, z którymi mierzy się na różnych etapach działalności. Ekofirmy najczęściej wskazują na nadal dość niską wiedzę konsumentów (27 proc.), m.in. w obszarze odróżniania certyfikowanych produktów BIO od "ekologicznych" produktów z działki (sprzedawanych na targowiskach jako ekologiczne).
Do kolejnych wyzwań należą wysokie ceny produktów ekologicznych (24 proc.), skomplikowana sytuacja formalno-prawna (19 proc.) oraz problemy z dostępnością niektórych surowców (17 proc.), do których należą m.in. wspomniane wcześniej produkty nabiałowe.
- Pomimo tych wyzwań można spodziewać się, że branża ekożywności niesiona przekonaniem o możliwym sukcesie będzie rosła. Trudno powiedzieć, w jakim tempie, ale pewne jest jedno - jest to w Polsce jeszcze trudny biznes - mówi Katarzyna Łozińska-Wróbel, badacz prowadzący projekt Ekożywności w IMAS.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś