Produkty superfood wciąż niszą na rynku
Produkty typu superfood są coraz bardziej widoczne na półkach polskich sklepów, ale wciąż stanowią rynkową niszę. Eksperci przekonują, że ich sprzedaż można zwiększać dzięki edukacji konsumentów i niższym cenom.
- Superfoody na świecie rozwijają się w tempie około 20 proc. rocznie, a ich całkowitą wartość na świecie szacuje się na 250 mld dol. Jest to gigantyczny rynek, który bardzo szybko rośnie - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Czerwiński, prezes zarządu Purella Superfoods.
Rynek żywności ekologicznej w kryzysie. Resort chce to zmienić
W Polsce sytuacja nie jest już jednak tak dobra jak u zachodnich sąsiadów.
- Rynek superfoodów w Polsce jest trochę taki jak rynek smoothies w Wielkiej Brytanii. Ludzie, którzy zajmują się zdrowym żywieniem, kochają smoothie, natomiast ten segment w Wielkiej Brytanii się rozwijał, ale nigdy się nie rozwinął. Jako producenci superfoodów w Polsce zrobiliśmy bardzo wiele, żeby się rozwinęły, natomiast nigdy nie przemyśleliśmy, jakie mają ograniczenia w rozwoju - mówi znawca rynku.
Z przeprowadzonych w ubiegłym roku badań firmy wynika, że podstawową barierą jest wysoka cena produktów.
Tym bardziej że konsumenci nie do końca znają ich właściwości i prozdrowotne zalety.
- Polacy jeszcze boją się półek zdrowej żywności, nie chcą tam wchodzić, ponieważ tam jest albo bardzo drogo, albo nie wiedzą, co tam jest - wyjaśnia prezes Purella Superfoods.
[WIDEO] Mówi Michał Czerwiński, prezes Purella Superfoods
Rolnictwo ekologiczne to w Polsce wciąż ciężki biznes
Tłumaczy, że choć konsumenci oswoili się już z jagodami goji lub acai czy nasionami chia, to wciąż mają problem z zastosowaniem baobabu, camu camu czy moringi, a już na pewno nie kupią na próbę produktu w dużym opakowaniu, którego cena sięga kilkudziesięciu złotych.
- One rzeczywiście są kierowane do bardzo wyedukowanych klientów, których tak naprawdę w Polsce jest mało - podkreśla Czerwiński. Dodaje jednak, że na krajowym rynku jest potencjał do sprzedaży takich produktów, ale pod pewnymi warunkami.
- Polacy są otwarci na nowości, jeżeli dobrze ich przeprowadzi przez nie. Polska jest jednym z największych w Europie rynków suplementów diety - mniej istotne jest, co to jest za produkt, ale bardzo istotne jest, jaką ma funkcję. Więc jeżeli superfoods będą dobrze komunikowane i podane, to zdecydowanie możemy powiedzieć, że Polacy są otwarci na tego typu nowości - mówi ekspert.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś