Konsumenci doceniają polską żywność. Jest coraz lepszej jakości
Polscy konsumenci coraz częściej kupują krajową żywność i - jak wynika z badań Ipsos - ponad połowa jest skłonna zapłacić więcej za rodzimy niż zagraniczny produkt.
- Jakość polskich wyrobów jest z roku na rok coraz lepsza. Wydaje mi się, że jesteśmy szczęściarzami, ponieważ wielu Polaków pochodzi z domów, w którym jedzenie było bardzo ważne, elementem scalającym - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Daria Pawlewska, redaktorka naczelna i wydawczyni magazynu KUKBUK.
Brakuje lekarzy weterynarii. Polsce grozi załamanie eksportu żywności
Konsumenci coraz bardziej doceniają krajową żywność. Z sondażu zrealizowanego przez SW Research na zlecenie De Heus wynika, że 53,7 proc. z nas uważa krajowe mięso, wędliny i przetwory mięsne za lepsze od zagranicznych.
Z kolei badanie Ipsos "Moda na polskość" pokazało, że 73 proc. Polaków stara się kupować krajowe produkty, a ponad połowa jest gotowa więcej za nie zapłacić.
Nasze wyroby cieszą się też uznaniem na europejskim rynku, a w ubiegłym roku do UE została wyeksportowana żywność o rekordowej wartości 29,4 mld euro.
- Made in Poland to bardzo silna marka. Może zabrzmi to górnolotnie, ale odpowiedzialnością nas wszystkich jest dbać o to, by made in Poland oznaczało produkt, z którego jesteśmy dumni, który pochodzi z polskich lasów i łąk, został wytworzony dzięki pracy polskiego rolnika, lokalnego producenta serów czy wędlin - podkreśla Pawlewska.
Magazyn kulinarny KUKBUK od trzech lat nagradza najlepsze polskie produkty certyfikatem jakości "KUKBUK Poleca". Ubiegać się o nie mogą zarówno producenci żywności, jak i kosmetyków ekologicznych oraz właściciele gospodarstw agroturystycznych.
Premier Morawiecki o polskiej żywności w Mławie
Podczas ubiegłorocznej edycji konkursu do redakcji dotarło blisko 700 zgłoszeń od blisko 200 lokalnych wytwórców, z których 24 otrzymało certyfikat.
Lara Gessler, która oceniała produkty podkreśla, że producenci są coraz bardziej świadomi, nastawieni na potrzeby konsumentów i zdają sobie sprawę, że na coraz bardziej konkurencyjnym rynku nie ma miejsca na bylejakość. Polacy coraz bardziej doceniają krajowe i regionalne wyroby.
- Uczymy się nie mieć kompleksów na punkcie tego, co sami robimy. Wchodzimy w taki czas, kiedy zaczynamy doceniać to, co nasze i obnosić się z tym z pewnym szacunkiem i dumą. Zaczynamy rozumieć to, że to, co regionalne, jest dobre. Inne kraje też zaczynają nas doceniać, tym samym my również podchodzimy do krajowych produktów dużo łaskawiej - przekonuje ekspertka.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś