Kiedy saletra amonowa jest ładunkiem niebezpiecznym? Izba wyjaśnia
Rolnicy mają sporo problemów z określeniem, czy przewożony przez nich nawóz na bazie azotanu amonu zwany powszechnie saletrą amonową podlega przepisom ADR o transporcie ładunków niebezpiecznych.
W tej sprawie izby rolnicze (m.in. z Opola) wysyłały pytania do Inspekcji Transportu Drogowego. Warto dodać, że nowe regulacje weszły w życie w lipcu ubiegłego roku, a za ich złamanie grożą nawet kilkunastotysięczne kary.
Jak prawidłowo składować nawozy mineralne
ITD wyjaśnia, że nie istnieje w przepisach pojęcie używane potocznie przez rolników - saletra amonowa. Oficjalna nazwa, to nawóz na bazie azotanu amonu.
Rolnicy pytają, czy przewóz saletry amonowej od hurtowni do gospodarstwa środkami transportu gospodarstwa, a także z gospodarstwa na pole (w tym także luzem w zasobnikach rozsiewaczy) mieści się w przepisach ADR dopuszczających zwolnienia ze stosowania przepisów ogólnych, gdy osoba wykonująca przewóz działa w ramach czynności pomocniczych.
Inspekcja wyjaśnia, że przewóz saletry amonowej do 1000 kg może być realizowany na dotychczasowych warunkach. Oznacza to, że przewoźnik/rolnik nie musi spełniać żadnych wymagań dotyczących dokumentacji, szkolenia, wyposażenia i oznakowania pojazdu. Nie musi też wyznaczać doradcy ds. bezpieczeństwa oraz składać sprawozdań z przewozu towarów niebezpiecznych.
Gdy przewożący saletrę amonową transportuje jednorazowo więcej niż 1000 kg zaczyna już jednak podlegać pod przepisy umowy ADR.
W nawozach ma być mniej kadmu. Zapłacą za to rolnicy
Gospodarze pytali izby, czy rolnik przewożący saletrę amonową jest traktowany jako profesjonalny przewoźnik i musi mieć doradcę i tym samym spełnić wymagania ADR. Inspekcja wyjaśniła, że nie istnieje rozróżnienie na profesjonalnego i nie profesjonalnego przewoźnika.
Przewożąc powyżej 1000 kg nawozu na bazie azotanu amonu, należy spełnić następujące warunki:
- kierowca przewożący towary niebezpieczne powinien mieć ukończone 21 lat oraz odbyć kurs podstawowy ADR
- pojazd przewożący towary niebezpieczne musi być odpowiednio wyposażony (powinien posiadać tzw. skrzynkę ADR)
- pojazd powinien mieć trzy gaśnice: 2 kg, 6 kg i 4 kg (lub 2x2 kg)
- pojazd powinien być oznakowany z przodu i z tyłu pomarańczowymi tablicami, bez numerów
Pojazd przewożący saletrę amonową w opakowaniach nie musi przechodzić żadnych dodatkowych badań technicznych. Każdy wyposażony w skrzynkę ADR, w gaśnice oraz oznakowany pomarańczowymi tablicami może przewozić saletrę.
Dodatkowym wymaganiem i kosztem jest obowiązek wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa. Jeśli nie zostanie spełniony to kara wynosi 5 tys. zł. Tyle samo można zapłacić za niezłożenie w terminie sprawozdania rocznego z przewozu towarów niebezpiecznych - informuje na koniec Izba Rolnicza w Opolu.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś