Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych nieco wyższa niż przed rokiem
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. Polska sprzedała za granicę żywność o wartości 34,75 mld euro, o 0,2 mld euro więcej niż przed rokiem - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Największym odbiorcą pozostają Niemcy, a głównym towarem eksportowym są mięso oraz tytoń i wyroby tytoniowe.
W ubiegłym roku wartość całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosła 51,8 mld euro i był to rekordowy rok pod tym względem. W tym roku (w okresie I-VIII) wartość eksportu jest wyższa o 0,6 proc., a w stosunku do 2022 r. o 13 proc. wyższa w analogicznym okresie i o 46 proc. wyższa niż w okresie styczeń–sierpień 2021 r.
Maliszewska: niepewna przyszłość polskiego mleka na chińskim rynku
Według KOWR, "wyniki eksportu rolno-spożywczego w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2024 r. były determinowane mniejszymi wpływami ze sprzedaży zagranicznej do największych odbiorców polskiego eksportu, tj.: do Niemiec, Niderlandów, Włoch, Ukrainy i USA. Czynnikiem oddziałującym na wyniki handlowe był mniej korzystny dla krajowych eksporterów kurs euro i dolara amerykańskiego niż to miało miejsce w analogicznych miesiącach roku 2023".
Unia Europejska nadal pozostaje największym partnerem w handlu żywnością, jej udział w eksporcie w okresie styczeń-sierpień 2024 r. wynosi 73 proc. Wpływy uzyskane ze sprzedaży towarów żywnościowych na rynku UE były o 0,5 proc. większe niż w analogicznym okresie roku 2023 i osiągnęły 25,5 mld euro - informuje Biuro Analiz i Strategii KOWR.
Do krajów UE wywożono głównie: tytoń i wyroby tytoniowe (o wartości 3,2 mld euro, wzrost o 3 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), mięso drobiowe (2,1 mld euro, na poziomie sprzed roku), mięso wołowe (1,2 mld euro, wzrost o 1 proc.), ryby i przetwory (1,7 mld euro, wzrost o 5 proc.), produkty mleczne (1,7 mld euro, wzrost o 7 proc.), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,4 mld euro, wzrost o 6 proc.), karmę dla zwierząt domowych (1,3 mld euro, wzrost o 18 proc.), a także czekoladę i wyroby czekoladowe (1,3 mld euro, wzrost o 20 proc.).
Największe przychody z eksportu do UE w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 r. uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (8,8 mld euro, o 1 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), Francji, Niderlandów, Włoch i Czech.
Nieznaczny wzrost eksportu żywności z UE w pierwszej połowie roku
Według Biura Analiz i Strategii KOWR, do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno- -spożywcze o wartości 9,2 mld euro, co oznaczało wzrost wartości eksportu o 1 proc. r/r. Głównie wysyłano tam produkty mleczne (1,1 mld euro, spadek o 2 proc.), mięso i przetwory inne niż drobiowe (1 mld euro, wzrost o 9 proc. r/r), mięso drobiowe (736 mln euro, wzrost o 17 proc.), pieczywo i wyroby piekarnicze, czekoladę i wyroby czekoladowe, ziarno pszenicy oraz tytoń i wyroby tytoniowe.
Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,8 mld euro, wzrost o 1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), Ukraina (588 mln euro, spadek o 16 proc.), Stany Zjednoczone (489 mln euro, spadek o 11 proc.), Turcja, Szwajcaria, Izrael, Algieria.
Import towarów rolno-spożywczych w okresie styczeń-sierpień br. wyniósł 23 mld euro i był o 5 proc. większy niż przed rokiem.
Saldo wymiany handlowej za okres styczeń–sierpień 2024 r. jest dodatnie i ukształtowało się na poziomie 11,7 mld euro, o 7 proc. niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś