Polskie mleko potrzebuje nowych rynków zbytu
Mijający rok jest wyjątkowo trudny dla producentów i przetwórców mleka. Krajowy rynek uwarunkowany jest niskimi cenami surowca, zamknięciem rosyjskiego rynku oraz wysokimi karami za przekroczenie kwot mlecznych i suszą.
Przedstawiciele wielu spółdzielni mleczarskich informują, że sposobem na odbicie się od tej trudnej sytuacji jest umocnienie pozycji na rynku krajowym oraz eksport.
Do sierpnia 2015 roku wyeksportowaliśmy artykuły mleczarskie o wartości 1,1 mld euro, a więc o 17 proc. mniej niż rok wcześniej. Standardowo już największymi odbiorcami są kraje Unii Europejskiej - Niemcy, Czechy, Holandia oraz Włochy. Wśród krajów poza unijnych dominują: Algieria (38 mln euro), Chiny (32 mln euro), Wietnam (24 mln euro) oraz Arabia Saudyjska (16 mln euro).
W Chinach litr mleka kosztuje 9 zł. To szansa dla polskich firm
Trudna sytuacja rynkowa zmusza producentów do poszukiwania nowych rynków eksportowych oraz wzmacniania pozycji na rynku krajowym. Jedną z możliwości rozwoju spółdzielni daje udział w krajowych targach biznesu spożywczego o międzynarodowym zasięgu.
- Branża mleczarska to ważny sektor polskiej gospodarki, który może poszczycić się wieloma sukcesami eksportowymi. Dla przedstawicieli tej branży mamy atrakcyjną ofertę wystawienniczą, która umożliwia nawiązanie nowych kontaktów z zagranicznymi partnerami - mówi Agnieszka Szpaderska, manager Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, które odbędą się w dniach 19-21 kwietnia 2016 w Warszawie.
Szpaderska podkreśla, że podczas III edycji targów odbędzie się specjalna strefa do rozmów wystawców z przedstawicielami sieci handlowych. - Już po poprzednich edycjach wiemy, że takie spotkania okazują się owocne i przynoszą pozytywne rezultaty. Zwiedzający poprzednią edycję byli mocno zainteresowani ofertą polskiego sektora mleczarskiego, głównie eksportem mleka w proszku - dodaje manager WorldFood Warsaw.
Impreza to targi biznesowe o międzynarodowym zasięgu. W minionej edycji udział wzięło 200 wystawców z 28 krajów świata oraz ponad 3 tysiące zwiedzających. Aż 94 proc. wystawców uważa, że udział w targach przyczynia się do zwiększenia wyników sprzedażowych.