KGS: kampania sokowa zakończona. Wyniki lepsze od ubiegłorocznych
„Tegoroczna kampania sokowa w Krajowej Grupie Spożywczej S.A. zakończyła się sukcesem, wyniki są lepsze od osiągniętych w zeszłym roku” – przekazała spółka.
KGS podkreśliła w komunikacie, że kampania sokowa przeprowadzona w trzech cukrowniach: Kruszwica, Nakło i Werbkowice, obejmująca przetwarzanie soku gęstego na cukier i melasę, pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zasobów, skrócenie czasu przerobu buraków oraz zwiększenie możliwości przerobowych zakładów. Decyzja o odkładaniu soku gęstego ma – jak zaznacza państwowa spółka - przesłanki ekonomiczne i logistyczne, umożliwiając elastyczne dostosowanie się do warunków zimowych oraz redukcję kosztów magazynowania cukru i zwiększenie pojemności magazynowej dla melasy.
Prezes KGS przekonuje: napływ ukraińskiego cukru do UE przełoży się na obniżenie cen dla polskich plantatorów buraka cukrowego
Największy wzrost w Werbkowicach
„Zarówno w tym, jak i poprzednim roku, kampanie sokowe przebiegły sprawnie i bez zakłóceń, a proces technologiczny w cukrowniach prowadzony był w sposób optymalny, co zaowocowało bardzo dobrymi wynikami techniczno-produkcyjnymi” – czytamy w komunikacie.
Jak w nim wskazano, największy wzrost zanotowano w Cukrowni Werbkowice, gdzie w 2024 roku wyprodukowano 40 600 ton cukru i 11 900 ton melasy z 64 000 ton soku gęstego, w porównaniu do 31 600 ton cukru i 8 400 ton melasy z 55 400 ton soku w 2023 roku. W Cukrowni Nakło w bieżącym roku wyprodukowano 21 300 ton cukru i 6 000 ton melasy z 36 000 ton soku gęstego, przewyższając wynik z 2023 roku, który wyniósł 20 800 ton cukru i 5 700 ton melasy z 36 400 ton soku. Natomiast w Cukrowni Kruszwica w 2024 roku uzyskano 40 400 ton cukru i 13 400 ton melasy ze zgromadzonych 75 000 ton soku gęstego, co jest osiągnięciem nieco niższym niż rok temu, gdy wyprodukowano 42 100 ton cukru i 12 300 ton melasy z 75 400 ton soku.
Ilość soku zależy od zasobu buraków
Według KGS, lepsze wyniki tegorocznej kampanii wynikają z ilości zgromadzonego soku gęstego oraz optymalizacji procesów produkcyjnych. Ilość odkładanego soku gęstego zależy od ilości buraków do przerobu oraz ich składu chemicznego, który wpływa na wydajność cukru i melasy.
Podsumowanie kampanii cukrowniczej 2023/2024
„Tegoroczna kampania sokowa potwierdza skuteczność inwestycji realizowanych w oddziałach Krajowej Grupy Spożywczej S.A., które przyczyniają się do poprawy wydajności procesów produkcyjnych i uzyskania bardzo dobrych wyników” – stwierdził cytowany w komunikacie Marek Zagórski, prezes Zarządu KGS S.A.
Inwestycje przynoszą teraz rezultaty
Spółka przekazała też informacje o zrealizowanych inwestycjach - m.in. w Cukrowni Kruszwica powstały zbiorniki do soku gęstego o pojemności 60 000 m sześc., co rozwiązało problem magazynowania cukru i melasy oraz zapewniło stabilną pracę zakładu. Z kolei w Cukrowni Nakło zbudowano zbiornik soku gęstego o pojemności 30 000 m sześc., który poprawił efektywność i bezpieczeństwo produkcji. W Cukrowni Werbkowice zmodernizowano zaś stację pras wysłodkowych oraz zbudowano stację załadunku cukrem cystern kolejowych, co zwiększyło wydajność i usprawniło logistykę.
„Inwestycje umożliwiły prowadzenie intensywniejszych i krótszych kampanii, przyniosły poprawę jakości cukru oraz zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego, co przekłada się na lepsze wyniki produkcyjne i ekonomiczne Oddziałów KGS S.A.” – przekonuje koncern.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś