Kampania buraczana była trudna. Ciężkie czasy dla branży
O ponad 12 procent mniejszy był średni plon buraków z hektara w minionej kampanii w porównaniu z poprzednią - poinformował Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego (KZPBC).
Zakończoną niedawno kampanię plantatorzy ocenili jako trudną. Ich zdaniem na wysokość plonów niekorzystnie wpłynęła długotrwała susza. Dodatkowo w okresie zimowym w niektórych rejonach Polski wystąpiły problemy z odbiorem surowca i część pryzm poprzemarzała.
Nowe odmiany buraka cukrowego i ziemniaka 2019
A wiosną w południowo-wschodniej części kraju znaczne szkody na powierzchni kilku tysięcy hektarów poczynił szarek komośnik. W związku z tym część plantacji musiała zostać przesiana.
Jeśli chodzi o liczby, średni plon buraków wyniósł 59,7 t/ha i był niższy o ponad 12 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.
"Globalnych zbiorów nie zrekompensował większy areał (239,4 tys. ha) - łącznie zebrano ponad 14,3 mln t buraków (o 1,4 mln t mniej niż rok wcześniej). Produkcja cukru wyniosła 2,191 mln t. Jest to trzeci wynik w historii (więcej wyprodukowaliśmy jedynie w sezonach 2017/18 i 1996/97). Zawartość cukru wyniosła 17,75 proc." - podał KZPBC.
Kampanię w podobnym tonie podsumowali również członkowie Związku Producentów Cukru w Polsce (ZPC). Według nich plony wyniosły średnio 59,69 t/ha i jest to wynik znacznie słabszy w porównaniu do ostatnich trzech lat, kiedy oscylował między 66 a 68 t/ha.
Dziesięć najlepiej plonujących odmian buraka cukrowego w 2018 roku
"W zakończonej niedawno kampanii producenci cukru podpisali umowy na uprawę i dostawę buraków cukrowych z 32 989 rolnikami, od których zakupili 14 301 812,59 t buraków. Pomimo mniejszego skupu, w tym roku obszar upraw był wyższy niż rok wcześniej o 7140 ha i wyniósł 239 441,53 ha. Na szczególną uwagę zasługuje także z roku na rok zwiększająca się średnia powierzchnia upraw, która w tym roku wyniosła 7,75 ha" - wyliczył ZPC.
Związek określił wielkość produkcji cukru w kampanii 2018/2019 na 2 191 345,88 t, co jest wynikiem gorszym od prognozowanego.
"Warto przypomnieć, że przy konsumpcji krajowej wynoszącej około 1,6 mln ton, polscy producenci cukru nadal dysponują dużą nadwyżką, która powinna zostać sprzedana na rynkach zagranicznych. Biorąc pod uwagę wysoką produkcję w innych krajach Unii Europejskiej oraz ceny cukru na rekordowo niskim poziomie, przewiduje się trudne i wymagające czasy dla branży cukrowej" - zaznaczył ZPC.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś