KRIR: ekoschematy są rozszerzane bez zwiększenia puli pieniędzy
Powtarza się sytuacja, że rolnicy są informowani o nowych przepisach w czasie, kiedy często niemożliwe są już zmiany w organizacji produkcji – wytyka rządzącym samorząd rolniczy w kontekście płatności z tytułu ekoschematów.
Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) przekazał swoją opinię do projektu nowelizacji rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-27.

Ekoschemat Dobrostan zwierząt. Korzystna zmiana dla producentów opasów
Zbyt późne informacje dla rolników
„W przypadku opiniowania niniejszego projektu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego zbyt późne wprowadzanie. Powtarza się sytuacja, że rolnicy są informowani o nowych przepisach w czasie, kiedy często niemożliwe są już zmiany w organizacji produkcji. Należy zwrócić uwagę, że wprowadzane są zmiany rozszerzające zakres ekoschematów bez zwiększenia środków finansowych na ten cel. Tym samym wymusza to zmniejszanie płatności w poszczególnych działaniach” – wskazuje w piśmie z 25 lutego KRIR.
Jak w nim dodano, w związku z zaproponowaną zmianą punktacji dla praktyk dotyczących uproszczonego systemu uprawy i wymieszania słomy z glebą, samorząd rolniczy proponuje obniżenie progu punktów umożliwiających korzystanie z ekoschematów z 25 do 20 proc. proc. najwyżej punktowanej praktyki.
Problem z dopłatami do nasion
„Niekorzystne jest ograniczenie liczby możliwych do realizacji ekoschematów do nie więcej niż dwóch, co wiąże się z niższymi stawkami dopłat i zmianą zaplanowanych już działań. Wnioskujemy o zwiększenie możliwości realizowanych ekoschematów na tej samej powierzchni do 3”- brzmi postulat izb.
Zwracają one ponadto uwagę, że planowane w obecnej formie wprowadzenie w nowym ekoschemacie płatności do materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany obsiania 25 proc. gruntów w gospodarstwie materiałem kwalifikowanym może spowodować problem z jej uzyskaniem.
„Dlatego proponujemy wliczenie do minimalnej powierzchni upraw obsianych materiałem kwalifikowanym również upraw kukurydzy, rzepaku i innych kwalifikowanych nasion, przy zachowaniu płatności do upraw określonych w projekcie rozporządzenia. Dla przykładu, gospodarstwo uprawiające 100 ha, w tym 80 ha to kukurydza, a 20 ha to zboża, nawet przy obsianiu całej powierzchni gospodarstwa kwalifikowanym materiałem siewnym, nie mogłoby zakwalifikować się do dopłaty” – wyjaśnia KRIR.

Dopłaty bezpośrednie – ile środków zostało do przekazania?
Korzystnie dla spółdzielni rolniczych
Odnośnie ekoschematu obejmującego dopłaty do powierzchni gruntów wyłączonych z produkcji, samorząd rolniczy proponuje usunięcie słów "nowo utworzone".
„Proponowana zmiana pozwoli na zachęcenie rolników do zachowania posiadanych elementów krajobrazu cennych ze względów środowiskowych, obecnie obszary te w większości wyłączone są z płatności bezpośrednich” – precyzują izby.
Za korzystne natomiast uważają one zmiany dotyczące rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
„Spółdzielnia rolnicza to gospodarstwo wielorodzinne. Przyjęty w projekcie sposób obliczania limitu dopłat do ekochematów na podstawie iloczynu członków danej RSP x 300 ha jest sprawiedliwy i stawia członków spółdzielni na równi z rolnikami indywidualnymi” – czytamy w opinii rolniczego samorządu.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś