Jak składać reklamację jakości materiału siewnego?
Niekiedy zdarza się, że rolnik ma zastrzeżenia do jakości zakupionego kwalifikowanego materiału siewnego. Jak w takiej sytuacji prawidłowo złożyć reklamację?
Polska Izba Nasienna, która skupia 82 członków reprezentujących ponad 80 proc. obrotów na rynku nasiennym, przygotowała instrukcję postępowania w takiej sytuacji.
- Zachowaj dowód zakupu – faktury i etykiety.
- Sprawdź materiał siewny przed siewem – po otwarciu worka oceń tożsamość gatunku, czystość, jakość nasion (nieuszkodzone, wyrównane, itd.), jakość – równomierność zaprawienia.
- Pobierz i przechowaj próbę zapasową:
- można pobrać samemu ale najlepsze jest posiadanie próby pobranej przez uprawnionego próbobiorcę (PIORiN – zaplombowana próba żelazna);
- przechowywanie próby: w zamkniętym opakowaniu, w suchym pomieszczeniu, zabezpieczone przed gryzoniami i szkodnikami.
ABC nasiennictwa, czyli wyjaśniamy podstawowe pojęcia
- Jeżeli nasiona zostały już wysiane i jest powód do reklamacji:
- reklamacja do dostawcy nasion – załączniki: faktura, etykieta, próba zapasowa/żelazna. Przy rozpatrywaniu reklamacji sprzedawca ma prawo dać do oceny PIORiN próbę żelazną z danej partii nasion (identyfikacja partii na etykiecie), którą ma obowiązek przechowywać minimum 1 rok;
- jeśli sprzedawca nie uznaje reklamacji, to rolnik ma prawo zgłosić w lokalnym urzędzie gminy wniosek o powołanie komisji, która dokonuje oceny materiału siewnego i plantacji. W skład komisji wchodzą: przedstawiciel gminy, inspektor PIORiN i doradca ODR. Orzeczenie komisji jest podstawą o wystąpienia na drogę sądową.