Nieuczciwe praktyki w branży drobiarskiej. Sprawa w UOKiK
Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza złożyła do UOKIK zawiadomienie o podejrzeniu stosowania przez Farmio SA praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Dlaczego? Komunikaty wykorzystywane przez producenta sugerują, że produkty Farmio mają unikalny charakter za względu na to, że nie zawierają antybiotyków - w rzeczywistości brak zawartości antybiotyków to cecha wspólna dla całego drobiu na krajowym rynku.
Firma Farmio - jeden z producentów działających w branży drobiarskiej na polskim rynku oferuje m.in. gamę produktów pod marką "Farmio Kurczak Babuni". Produkty reklamowane są jako niezawierające antybiotyków, pochodzące "z rodzinnych gospodarstw rolnych".

Polacy stawiają na wieprzowinę i drób
Zgodnie z przepisami produkty z mięsa drobiowego nie mogą zawierać antybiotyków w momencie wprowadzenia do sprzedaży (Rozporządzenie Komisji (UE) nr 37/2010 z dnia 22. 12. 2009 r.).
W ocenie Krajowej Rady Drobiarstwa Izby Gospodarczej sprzedawanie przez firmę Farmio "Kurczaka Babuni" jako produktu premium jest nieuczciwe wobec konsumentów.
Przykładowo, w jednym z dużych hipermarketów za zwykłego kurczaka fermowego jakim jest "Kurczak Babuni" klient musi zapłacić 11,99 zł, podczas gdy inne kurczaki fermowe kosztują 3 złote mniej, tj. 8,99 zł.

Produkcja i eksport drobiu w Polsce rośnie
"Dodatkowo komunikacja Farmio wprowadza odbiorców w błąd sugerując szkodliwość dla zdrowia produktów z mięsa drobiowego, wyprodukowanych przez inne podmioty, ze względu na rzekomą zawartość antybiotyków w ich składzie" - podaje KRD-IG.
"Komunikacja prowadzona przez firmę Farmio, utrwala i powiela stereotypy na temat negatywnego wizerunku drobiu i na zasadzie przeciwwagi buduje pozytywny wizerunek własnych produktów. Działania Farmio, polegające na rozpowszechnianiu reklam akcentujących brak antybiotyków w jej produktach, stanowią klasyczny przykład reklamy wprowadzającej odbiorców w błąd poprzez podkreślanie cechy wspólnej dla wszystkich towarów dostępnych na rynku" - dodaje KRD-IG.