Polska branża drobiarska liczy na Afrykę i Azję
27 października w Toruniu zakończyła się konferencja "Polski sektor drobiarski w odpowiedzi na wyzwania współczesnego rynku". Wydarzenie było trzecią odsłoną cyklu obchodów związanych z Rokiem 25-lecia Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej.
Podczas dwudniowego seminarium miało miejsce szereg prezentacji oraz paneli dyskusyjnych, a przedstawiciele branży, instytucji państwowych i naukowych oraz samorządu lokalnego podsumowali rolę Polski jako lidera w produkcji mięsa drobiowego na tle Europy oraz całego świata.
Rośnie produkcja i eksport drobiu. Polska wiedzie prym
Wśród zagadnień, które zostały poruszone w czasie licznych seminariów oraz paneli dyskusyjnych były m.in. kwestie dotyczące perspektyw branży, roli Polski na tle Europy i świata w kontekście nowych kierunków eksportowych, a także trendy konsumpcyjne i nowoczesne rozwiązania technologiczne w zakresie produktów drobiarskich. Dużo mówiło się o roli marki i perspektywach ewolucji rynku w kierunku segmentacji oraz brandingu mięsa drobiowego.
Zadaniem Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej jest m.in. stymulowanie rozwoju polskiego sektora drobiarskiego i integracja producentów na rzecz wspólnego celu w postaci silnej pozycji w kraju oraz na arenie międzynarodowej.
Rynek drobiu nadal bardzo szybko się rozwija
Polscy producenci od lat są powszechnie cenieni za swoją fachowość, stałe udoskonalanie wiedzy na temat chowu drobiu, a także najnowocześniejsze zaplecze technologiczne.
- Budowane w ten sposób zaufanie, kompetencja i autorytet sprawiają, że rodzime mięso drobiowe cieszy się popularnością nie tylko wśród konsumentów z państw UE, ale m.in. takich krajów, jak RPA, Chiny czy Wietnam - podsumował Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej.
Wysoką jakość oferty polskiego drobiu na rynku krajowym potwierdzają m.in. dane TNS Polska, według których wśród jego głównych zalet konsumenci najczęściej wskazują na przystępną cenę, a także walory smakowe i odżywcze. Dla zdecydowanej większości z nich ważne jest także bezpieczeństwo i pochodzenie - aż 9 na 10 kupujących wybiera produkty drobiowe pochodzące od polskich producentów.
Co Francuzi tak naprawdę sądzą o polskim drobiu?
Rozwój polskiego sektora drobiarskiego zawdzięczamy korzystnej relacji ceny polskiego mięsa względem surowca pochodzącego z pozostałych państw Wspólnoty, a także wzrostowi znaczenia sprzedaży zagranicznej, która w 2017 roku może wzrosnąć do 1,3 mln ton.
Polski drób podbija kolejny azjatycki rynek
Jak wynika z danych ARR wartość polskiego drobiu sprzedawanego na rynkach zagranicznych w 2015 roku osiągnęła poziom blisko 2 mld EUR. Jest to m.in. zasługa aktywnej promocji tego gatunku mięsa, która prowadzona jest zarówno w krajach europejskich, jak i na rynkach państw trzecich.
Działania w tym zakresie podejmuje także Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza, m.in. w ramach trzyletniej kampanii współfinansowanej przez Unię Europejską pn. "Europejski drób - w jakości siła". Poza tym projektem Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza podejmuje również bezpośrednie działania na tamtejszym rynku, czego efektem było do tej pory m.in. podpisanie memorandum z Chińskim Stowarzyszeniem Kontroli i Kwarantanny Towarów Importowanych oraz Eksportowanych (CIQA), a także uruchomienie 23 września br. oficjalnego przedstawicielstwa branży drobiarskiej w Szanghaju.