Trwa walka o priorytetowy rynek. Kampanie promocyjne w pełni
Trwa oficjalna wizyta Jana Krzysztofa Ardanowskiego, ministra rolnictwa w Chinach. Polityk spotkał się w Szanghaju ze swoim odpowiednikiem - Hanem Changfu.
"Cieszę się, że rozmawiamy przy okazji Chińskiej Międzynarodowej Wystawy Importowej, bo w tym wydarzeniu bierze udział liczna reprezentacja polskich przedsiębiorców branży rolno-spożywczej" - podkreślił szef resortu cytowany w komunikacie ministerstwa.
Minister zabiega o zwiększenie eksportu do Chin
Polska delegacja biznesowa składa się z przedstawicieli ponad 80. firm, a na naszym stoisku prezentuje swoje produkty 28 wystawców.
Minister zwrócił uwagę, że w dwustronnej wymianie handlowej między Polską a Chińska Republiką Ludową, po naszej stronie odnotowujemy duży deficyt w handlu.
Z jednej strony jest on wynikiem przyczyn strukturalnych, ale także związany z brakiem wzajemności i równego dostępu do rynku.
Chiny ze względu na duże zainteresowanie polskich przedsiębiorców wymianą handlową należą do priorytetowych krajów w zakresie eksportu żywności.
Świadczą o tym częste kontakty dwustronne na poziomie rządowym, jak również regularny udział w najważniejszych imprezach targowych - m.in. tradycyjna już obecność polskiego resortu rolnictwa na targach rolno-spożywczych organizowanych na terenie Chin.
Polski drób w Chinach to kapitalna szansa dla naszego drobiarstwa
"Chcielibyśmy dalej rozwijać wzajemnie korzystną współpracę handlową z Chinami. Liczymy na wsparcie w naszych staraniach o poszerzenie dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku chińskiego oraz wspieranie kontaktów polskich i chińskich podmiotów branży rolno-spożywczej" - podkreślił polski minister.
Aktualnie na rynku chińskim prowadzone są trzy kampanie promocyjne: "Smaki Europy - jakość i tradycja" (wołowina, wieprzowina, owoce i warzywa), "Europejski drób - w jakości siła" oraz "Makarony Europy". Te działania oraz udział w targach organizowanych na terenie ChRL pokazują, jak dużą wagę Polska przykłada do rozwoju relacji z Chinami.
Polsko-chińska współpraca w dziedzinie rolnictwa nie ogranicza się tylko do wymiany handlowej. Podczas spotkań zarówno na szczeblu ministerialnym, jak i eksperckim omawiane są najważniejsze problemy rolnictwa na świecie, w tym kwestie bezpieczeństwa żywności oraz współpracy naukowej.
W 2017 r. Polska wyeksportowała do Chin produkty o wartości ponad 101 mln euro, zaś sprowadziła za kwotę ok. 355 mln euro. Ujemne saldo jest na poziomie 253 mln euro. Największą pozycję w eksporcie stanowi serwatka, mleko i śmietana, a w imporcie - filety rybne.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś