Promocja żywności ma być skuteczniejsza. Trwają konsultacje
Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne w ramach przeglądu unijnej polityki promocji produktów rolno-spożywczych. Potrwają do 23 czerwca - informuje ministerstwo rolnictwa.
Celem konsultacji jest wysłuchanie opinii publicznej na temat możliwych wariantów polityki promocji oraz zebranie poglądów na temat tego, w jaki sposób polityka promocyjna może zwiększyć swój wkład w promowanie bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz bardziej zbilansowanej diety zgodnie ze strategiami KE "Od pola do stołu" i "Bioróżnorodność" oraz planem "Europa pokonująca raka".
Mięso czerwone wyłączone z polityki promocji żywności?
Jak informuje Krajowa Rada Izb Rolniczych, nowe podejście do polityki promocyjnej UE może wiązać się z zakończeniem promocji mięsa (nawet jeśli jest produkowane w sposób zrównoważony), wina oraz innych produktów i niektórych oznaczeń geograficznych, a promowane będą tylko zrównoważone owoce i warzywa.
Z informacji KOWR wynika, że obecnie polskie organizacje prowadzą kilka kampanii promocyjnych współfinansowanych ze środków UE.
To np.: "Mięso o europejskiej jakości - kontynuacja", realizowana na rynkach Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanady, dotycząca wieprzowiny, wołowiny i przetworów mięsnych wytworzonych na bazie tych mięs; "Drób z europejskim paszportem" skierowana do odbiorców w Chinach, Hongkongu i Japonii; "Indyk z Europy - pod skrzydłami jakości" realizowana w Czechach, Niemczech i na polskim rynku dotycząca mięsa drobiowego (indyczego).
Brak promocji mięsa uderzy w rolników
Trwają ponadto kampanie: "Bioeurope wysokiej jakości" przeznaczone do odbiorców w USA i Kanadzie dotycząca produktów ekologicznych; "Europa pełna smaków - tradycja i jakość", realizowana na rynkach Chin, Hongkongu, Japonii, Korei Płd. i Wietnamu, dotycząca mięsa wołowego, wieprzowego, drobiowego (świeżego, schłodzonego i mrożonego), owoców, warzyw; "Siła smaku, witamin i kolorów - poznaj jakość jabłek z Europy" realizowana na rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Są to kampanie 2-3-letnie, a ich łączny budżet wynosi 15,7 mln euro. Najwięcej pieniędzy (ponad 4,9 mln euro) do wydania jest w ramach kampanii "Europa pełna smaków" realizowanej przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej/Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw - Spółdzielnia osób prawnych.
Tegoroczny budżet KE na politykę promocji produktów rolno-spożywczych wynosi 182,9 mln euro. Około połowy budżetu przeznaczono na promocję produktów organicznych, zrównoważonego rozwoju oraz spożycia owoców i warzyw.
Komisja Europejska planuje przedstawienie propozycji zmian w polityce promocji w pierwszym kwartale 2022 r.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś