Polska papryka, cukinia i bakłażany podbijają zagraniczne rynki
Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i wybredni, dlatego też tylko produkty najwyższej jakości będą znajdowały nabywców - mówił w środę minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski podczas inauguracji kampanii promującej spożycie papryki, bakłażanów i cukinii.
- Bogaty świat staje się już tak wymagający i wybredny, że niedługo to, co nie spełnia najwyższych, coraz wyższych, norm jakościowych nie sprzeda się - powiedział cytowany w komunikacie resortu minister.

Polska przoduje w produkcji papryki. Przybywa nowych odmian
W środę w w Potworowie koło Radomia odbyła się inauguracja kampanii "Wszystkie smaki i kolory papryki, cukinii i bakłażana z południa Mazowsza" organizowana przez Zrzeszenie Producentów Papryki RP. Jest ona finansowana ze środków pochodzących z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Minister poinformował, że trwają prace związane z utworzeniem Polskiej Grupy Spożywczej. - Wielu przedsiębiorców, przyzwyczajonych do dominacji na rynku przetwórstwa i handlu, zgrzyta ze złości zębami na myśl, że państwo nie będzie bierne i "teoretyczne" w obronie rolników. Od strony prawnej wszystko jest gotowe, ale w kwestii kapitału założycielskiego prowadzę jeszcze rozmowy z premierem RP i Ministrem Finansów - powiedział szef resortu rolnictwa.
Zapowiedział też dalszą "walkę" o wzmocnienie pozycji rolnika w łańcuchu żywnościowym choć - jak podkreślił - państwo nie ma możliwości bezpośredniej interwencji na rynku.

Rosja przedłużyła embargo na produkty żywnościowe z UE
Minister zaapelował o przekonywanie konsumentów, zarówno krajowych jak i zagranicznych do kupowania polskiej żywności. - Wszystkie organizacje rolnicze, chcące zaangażować się w promocję, mające pomysł, jak docierać do konsumentów i przekonywać ich do najlepszej polskiej żywności, będą wspierane przez ministerstwo rolnictwa - zapewnił minister.
Organizatorzy kampanii promocyjnej poinformowali, że w Polsce produkuje się około 500 odmian papryki. Obecnie region radomski jest największym zagłębiem uprawy papryki, bakłażana, cukinii w Polsce i w naszej części Europy. Ponadto produkuje się tu znaczące ilości fasoli szparagowej, kapusty pekińskiej i kalarepy.
Papryki wysokiej jakości (klasa I) uzyskuje się ok. 100 tys. ton rocznie. Produkowana jest ona w około 3500 gospodarstw, w ponad 60 tys. tuneli foliowych na obszarze około 1500 ha. Jak podkreślali organizatorzy, mocną stroną regionu jest ponad 30-letnia tradycja produkcji papryki oraz doświadczenie producentów.

Płacą grosze za paprykę. UOKiK już zainteresował się sprawą
Celem realizowanej obecnie kampanii jest wzrost świadomości konsumentów, budowanie konsumenckiego patriotyzmu oraz zwiększenie rozpoznawalności produktów z południa Mazowsza. Jej hasłem przewodnim, które przyświeca kampanii jest przekaz: "Kupując warzywa i owoce wybieraj te najlepsze dla swojej rodziny. Wspieraj polskich rolników i producentów".
Do Polski papryka trafiła ponad 30 lat temu, a pierwsze jej uprawy ulokowane zostały na terenie gminy Przytyk. Prekursorem uprawy był Antoni Kwietniewski z Woli Wrzeszczowskiej (gmina Przytyk), który zaczął uprawiać w Polsce paprykę w 1982 roku. W roku następnym uprawę tego warzywa pod tunelami rozpoczęły również inne osoby z gminy Przytyk, a w latach późniejszych papryka trafiła również do pobliskich gmin.
Zrzeszenie Producentów Papryki powołane zostało 11 września 2014r, głównie skupia producentów warzyw z Południa Mazowsza, ale przez swoje działania stał się z czasem związkiem ogólnopolskim. Głównym celem Zrzeszenia jest reprezentowanie interesów producentów warzyw w ważnych kwestiach dotyczących przyszłości rozwoju produkcji, dystrybucji i integracji środowiska.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś