Marchewka zamiast ogórka czy kalafiora. Tyle wydajemy na warzywa
W okresie minionych 12 miesięcy (07/2016 - 06/2017) polskie gospodarstwa domowe kupiły 1 978 tys. ton świeżych warzyw, wydając na nie ok. 6,1 mld złotych.
Rynek ten nieznacznie się skurczył w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego - o 1,8 proc. w ujęciu wolumenowym oraz o 3,5 proc. w ujęciu wartościowym.
Przeciętna polska rodzina w ciągu roku spożyła 146 kg warzyw, czyli niespełna 3 kg tygodniowo. Warzywa kupowała średnio 84 razy w ciągu roku, czyli raz na 4 dni, wkładając do koszyka przeciętnie 1,7 kg - wynika z badania GfK Polonia.
Większe uprawy ziemniaków i buraków. GUS "policzył" warzywa gruntowe
Analizując konkretne warzywa, które odnotowały bardziej znaczące wzrosty wolumenu rok do roku, na uwagę zasługują m.in.: marchew (+11 proc.), buraki (+10 proc.), seler (+9 proc.), pietruszka (+12 proc.), fasolka szparagowa (+21 proc.) oraz szpinak (+34 proc.).
Na uwagę zasługuje też coraz bardziej popularny jarmuż (+62 proc.), po który sięga w Polsce 8 proc. gospodarstw domowych (+1,9 pp. w ujęciu rok do roku). Natomiast warzywa, które odnotowały relatywnie większe spadki wolumenu, to m.in.: ogórki długie (-10 proc.), kalafior (-11 proc.), bób (-25 proc.), kalarepa (-13 proc.), bakłażany (-23 proc.) oraz brukselka (-31 proc.).
Największym kanałem dystrybucji pod względem wydatków na świeże warzywa pozostają dyskonty. To ten kanał odpowiada obecnie za 34 proc. sprzedaży warzyw w Polsce, podczas gdy małoformatowe sklepy (wielobranżowe oraz spożywcze) odpowiadają za 22 proc., supermarkety - 17 proc., a hipermarkety za 13 proc.
KE: Będziemy mocno wspierać sektor owoców i warzyw
Zarówno Biedronka, jak i Lidl, mając na celu dalsze dynamiczne wzrosty swoich obrotów, starają się zwiększyć zarówno częstotliwość wizyt w swoich sklepach, jak i wartość przeciętnego koszyka zakupowego. Jedną z dróg prowadzących do tego jest stałe monitorowanie oraz poprawa procesu zarządzania kategoriami generujących ruch w sklepach. Do takich kategorii należą właśnie świeże warzywa i owoce.
- Mając na uwadze powyższe dane, a także obserwując trendy konsumenckie - coraz większą dbałość o to, co jemy, bo zdrowa żywność daje poczucie bezpieczeństwa, należy wnioskować, iż kanał ten dalej będzie zyskiwał na rynku świeżych warzyw, a półka ze zdrową żywnością oraz warzywami i owocami BIO lub organicznymi, będzie się dalej poszerzała - mówi Michał Maksymiec, senior project manager w dziale Consumer Goods & Retail GfK Polonia.
* Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś