E-learning to przyszłość edukacji. Udowadniają to w SGGW
51 osób dało sobie radę
W okresie realizacji studiów e-learningowych na obu poziomach kształcenia studiowało 91 osób, z których 51 pomyślnie zakończyło swój udział w projekcie.
Opracowanie interaktywnych materiałów wykładowych obejmowało przygotowanie: scenariusza zajęć, treści merytorycznej (skryptu), prezentacji, testów, grafiki, animacji i filmów. Został one opracowane i udostępnione studentom i nauczycielom akademickim z wykorzystaniem platformy Moodle (studia I stopnia) i Adobe Connect (studia II stopnia).
Interaktywne materiały dla przedmiotów realizowanych w formie wykładów (content) powstały jako wynik współpracy nauczycieli akademickich, metodyków, informatyków, grafików i realizatorów materiałów filmowych.
Zakres merytoryczny dla każdego z przedmiotów, przed rozpoczęciem opracowania, był uzgodniony w formie konspektu, między autorem treści wykładu i prezentacji oraz recenzentem lub wykładowcą, który dokonywał recenzji opracowania.
Wszystko zgodne z przepisami
Zakres merytoryczny opracowań był też zgodny sylabusami przedmiotów dla kierunku rolnictwo zawartymi w rozporządzeniu ministra edukacji w sprawie określenia standardów nauczania dla poszczególnych kierunków studiów i poziomów kształcenia z 2002 roku.
Opracowywane sukcesywnie wykłady umieszczane były na forum roboczym każdego z przedmiotów na platformie Moodle i poddawane na bieżąco ocenie przez recenzenta merytorycznego. Uwagi do opracowań zgłaszali również metodyk i informatyk.
Taki sposób realizacji opracowań wymagał ścisłej współpracy wszystkich wykonawców z administratorem platformy Moodle i koordynatorem e-Rolnictwa. Zaakceptowane przez recenzenta wykłady w formie skryptu i prezentacji Power Point po poprawieniu i uzupełnieniu, opracowane zostały w programie Articulate przez inforamtyka i grafika, a następnie udostępnione wykładowcom. Zajęcia prowadzone były według wcześniej przygotowanego scenariusza zajęć, przyjętego przez metodyka.
Egzamin z losowaniem pytań
Wykłady były udostępniane studentom przez wykładowców w kolejności założonej w scenariuszu zajęć. Wykładowcy, również organizowali i kontrolowali pracę studentów. Ważnym elementem innowacyjności kształcenia były testy egzaminacyjne przygotowane do przeprowadzenia egzaminu końcowego na platformie Moodle, z losowaniem pytań indywidualnie dla każdego studenta i z automatycznym zliczeniem punktów przez program. Egzaminy odbywały się w salach informatycznych (z klawiatury komputera) w siedzibie wydziału.
Na studiach II stopnia opracowanie materiałów wykładowych przebiegało według schematu wypracowanego na studiach I stopnia, z wyjątkiem końcowej fazy opracowania, w której w miejsce programu Articulate wykorzystano program Adobe Connect, co umożliwiło większą elastyczność pracy ze studentami (Adobe Connect pozwala na prowadzenie wykładów zdalnych w czasie rzeczywistym).
Studenci na kilka dni przed planowanym wykładem zdalnym otrzymywali pocztą elektroniczną adres internetowy, pod jakim umieszczony był wykład i w umówionym terminie logowali się jako zdalni uczestnicy wykładu.