E-learning to przyszłość edukacji. Udowadniają to w SGGW
Wydział Rolnictwa i Biologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie może się pochwalić pierwszymi magistrami rolnictwa, którzy zdobyli wiedzę dzięki nauce na odległość.
Kształcenie zdalne z wykorzystaniem metody blended-learning wystartowało na wydziale w roku akademickim 2009/2010. - Wszystko przy wsparciu środków finansowych w ramach projektu Program unowocześnienia kształcenia w SGGW dla zapewnienia konkurencyjności oraz wysokiej kompetencji absolwentów - mówi prof. dr hab. Jan Rozbicki z Wydziału Rolnictwa i Biologii SGGW.
Podkreśla, że opracowano i przeprowadzono pełny cykl kształcenia w trybie e-learningowym w formie dwóch pilotażowych studiów niestacjonarnych (zaocznych) na kierunku rolnictwo na poziomie inżynierskim i magisterskim.
- Niezbędnym elementem prowadzenia kształcenia zdalnego było wcześniejsze opracowanie, we współpracy z partnerami, interaktywnych materiałów dydaktycznych dla 53 przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego i drugiego stopnia - wyjaśnia Rozbicki.
O tym, jak wygląda kształcenie na odległość, a także o przyszłości tej formy edukacji mówiono podczas konferencji dydaktycznej, która 20 marca odbyła się w SGGW. Spotkanie "E-lerning w kształceniu studentów na uniwersytetach przyrodniczych i rolniczych" odbyło się w ramach obchodów jubileuszu 200-lecia Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Patronem medialnym wydarzenia jest Agencja Promocji Rolnictwa i Agrobiznesu APRA oraz multiportal agropolska.pl.
Wykład na platformie
Pilotażowe studia w trybie e-learningowym (e-Rolnictwo) prowadzono w oparciu o program studiów niestacjonarnych kierunku rolnictwo przyjęty przez radę Wydziału Rolnictwa i Biologii SGGW, ze zmienioną organizacją studiów dostosowaną do wprowadzenia elementów kształcenia zdalnego.
Wiązało się to między innymi ze zmniejszeniem liczby zjazdów stacjonarnych w semestrze i umieszczeniem wykładów na platformie e-learningowej. W trakcie każdego semestru odbywało się sześć zjazdów stacjonarnych i siódmy zjazd sesyjny.
Zjazdy stacjonarne przeznaczone były na zajęcia przewidziane programem studiów w formie ćwiczeń, laboratoriów, seminariów i zajęć terenowych oraz do 40 proc. godzin wykładów. Pozostałą część wykładów (60 proc.) realizowano w formie zdalnej na platformie e-learningowej dostępnej z komputera osobistego w miejscu zamieszkania studenta.
- Dzięki realizacji zajęć na platformie studenci mogą bardziej elastycznie gospodarować swym czasem poświęconym na naukę, co umożliwia osobom aktywnym zawodowo zdobycie lub rozszerzenie posiadanych kwalifikacji zawodowych - zaznacza prof. Rozbicki.