Do tych krajów eksportujemy coraz więcej. Jest szansa, by pobić rekord
Pozytywne zmiany restrukturyzacyjne i modernizacyjne, jakie dokonały się w polskim rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym, a także swobodny handel z państwami członkowskimi UE, wpłynęły na wzmocnienie pozycji krajowego sektora rolno-spożywczego na arenie międzynarodowej.
Obecnie jest on kluczowym sektorem polskiej gospodarki, generującym znaczące wpływy z wywozu produktów rolno-spożywczych. W 2017 r. wartość eksportu osiągnęła rekordowo wysoki poziom 27,8 mld euro, ponad pięciokrotnie wyższy niż w roku akcesji Polski do UE - informuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
W tym roku eksport żywności może osiągnąć 30 mld euro
Jednocześnie import ukształtował się na poziomie 11,3 mld euro, o blisko 3 proc. wyższym. Tym samym dodatnie saldo wymiany zwiększyło się o 14 proc., do 5,0 mld euro.
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych od wielu lat nie zachodzą znaczące zmiany. Dominującą pozycję zajmuje mięso i jego przetwory.
W pierwszych siedmiu miesiącach 2018 r. mięsa czerwonego wraz z przetworami wywieziono 837 tys. ton (wzrost o 3 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku), uzyskując 2,2 mld euro (o 5 proc. więcej). Eksport mięsa drobiowego (łącznie z podrobami) wyniósł 738 tys. ton (wzrost o 15 proc.), a jego wartość osiągnęła poziom 1,3 mld euro (o 22 proc. więcej).
Mlekpol ambasadorem eksportu
Większa była również wartość wywozu m.in.: wyrobów cukierniczych, warzyw łącznie z przetworami, produktów paszowych (łącznie z makuchami), soków owocowo-warzywnych oraz piwa - podkreśla KOWR.
Konkurencyjność polskich produktów rolno-spożywczych, przy korzystnej koniunkturze w UE, sprzyja wzrostowi eksportu na rynek unijny. W okresie styczeń-lipiec 2018 r. dostawy do krajów UE wygenerowały 82 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych (13,4 mld euro). Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy.
Eksport do tego kraju wyniósł 3,8 mld euro i był o 11 proc. większy niż w okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2017 r. Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych są także: Wielka Brytania (1 477 mln euro), Holandia (1 108 mln euro), Włochy (920 mln euro) oraz Francja (867 mln euro) i Czechy (834 mln euro).
Sprzedajemy coraz mniej owoców. Eksport stoi na jabłkach
Największe przychody generował wywóz do Federacji Rosyjskiej (281 mln euro), na Ukrainę (258 mln euro) i Białoruś (147 mln euro). Eksport do pozostałych krajów (spoza UE i WNP) wyniósł 2,1 mld euro. Znaczącym odbiorcą spośród tych krajów były Stany Zjednoczone, do których sprzedano towary rolno-spożywcze o wartości 291 mln euro.
Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy przewiduje, że w 2018 r. wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych mogą osiągnąć nienotowany dotąd poziom 29 mld euro, o ponad 4 proc. wyższy niż w 2017 r. i o 5,6 razy wyższy niż w roku akcesji Polski do UE.
Wydatki na import prawdopodobnie zwiększą się o blisko 2 proc., do 19,6 mld euro. Wobec powyższego nadwyżka obrotów może wzrosnąć do 9,4 mld euro wobec 8,5 mld euro w 2017 r.