Tuning silnika – tanio czy profesjonalnie
Nie byłbym sobą, gdybym nie podał tutaj przykładu. Ostatnimi czasy niechlubny ciągnik, rekordzista problemów przez EGR, miał nakręcone jedynie 880 mth. Najczęściej skutkuje to koniecznością wymiany zaworu EGR, wtryskiwaczy i zaworków w układzie CR oraz weryfikacji fizycznego stanu zmiennej geometrii w turbosprężarce oraz jej sterowania. Na całe szczęście użytkownik w odpowiednim momencie napotkał naszą firmę, usterki zostały wykryte przez precyzyjną diagnostykę obciążeniową, układ EGR został wyłączony wraz z poprawieniem fabrycznego problemu regulacji zależności składu mieszanki i doładowania (w tym pracy turbosprężarki). Dzięki temu odczyty pracy silnika znacząco się poprawiły. Mimo że przed nim jeszcze kosztowne naprawy układu doładowania i wtryskowego, to po wyłączeniu zaworu EGR spalanie w tym ciągniku spadło o ponad 15%! Mimo że moc na hamowni polepszyła się o ok. 7 KM, to podczas prac ciągnik ma wyższą siłę uciągu, jakby przybyło ponad 30 KM. Do tego żywotność tego silnika i jego osprzętu wzrasta, w takim przypadku często kilkukrotnie. Muszę dodać, że gdyby ten rolnik nie trafił w odpowiednim czasie do nas, to za ok. 1000 mth mógł się spodziewać dużo większych kosztów napraw swojego silnika, nie wspominając o niepotrzebnie wypalonej nadmiernej ilości paliwa.