Massey Ferguson 5S skrojony pod ładowacz
Na ten ciągnik wystarczy spojrzeć, aby stwierdzić, że został zbudowany do pracy z ładowaczem czołowym. Wpływa na to maska, której duży stopień spadku ku przodowi przypomina zjeżdżalnię. Inżynierom Massey Ferguson, którzy zbudowali taki traktor w dobie rygorystycznych norm emisji spalin uzyskiwanych dzięki rozbudowanemu osprzętowi silnika, należą się brawa.
Tytułowymi traktorami skrojonymi pod ładowacz czołowy są modele serii Massey Ferguson 5S, które zostały zaprezentowane w 2021 r. Są już w sprzedaży i można je zamawiać u polskich dilerów marki MF. Czas oczekiwania na odbiór wynosi ok. 7-10 miesięcy według zasady im prostszy ciągnik, tym szybciej zostanie zbudowany.
Massey Ferguson 8S o mocach od 205 do 265 KM. Styl retro w nowoczesnej odsłonie
Traktory serii MF 5S obejmują 5 modeli o mocach maksymalnych wynoszących od 105 do 145 KM. Uzyskiwane są one z silnika 4-cylindrowego AGCO Power o pojemności 4,4 l.
Niestłamszony silnik i osprzęt w bocznej zabudowie
Kluczem do powstania ciągnika z tak opadającą ku przodowi maską było umieszczenie pod nią jak najmniejszej liczby podzespołów. Ponadto te niezbędne zostały pogrupowane i ustawione w taki sposób, że przed silnikiem znajduje się tylko pakiet chłodnic, które w dodatku są pochylone, aby zajmować jak najmniej miejsca.
Przy okazji zoptymalizowano system przepływu powietrza, co jak podaje producent przełożyło się na zwiększenie osiągów silnika.
Filtr powietrza został przeniesiony nad silnik w pobliże kabiny, co powoduje pewną niedogodność podczas wyjmowania jego wkładów. Dotyczy to ciągnika przygotowanego do pracy z ładowaczem czołowym, bo lewy boczny wspornik kończy się na wysokości filtra powietrza.
Z tego powodu jest tam mało miejsca, ale przy odrobinie gimnastyki jest to do zrobienia.
Massey Ferguson reaktywuje produkcję ciągników we Francji
Silnik pod maską nie jest obudowany osprzętem odpowiadającym za oczyszczanie spalin. Nie ma nawet EGR-u, co dla wielu rolników może być dużym argumentem przemawiającym za wyborem tej jednostki napędowej. Można powiedzieć, że jest to klasyczny diesel nieobciążony tłamszącymi go dodatkami.
- Ciągniki Massey Ferguson serii 5S powstające we francuskiej fabryce w Beau-vais po montażu silnika są takie same na rynek europejski obwarowany normami i na przykład rynek turecki, gdzie one nie obowiązują. Dopiero montaż systemu oczyszczania spalin znajdującego się z dala od silnika zamienia traktor w spełniający normę emisji spalin Stage V - wyjaśnia Artur Kabza, Product Specialist Tractors Massey Ferguson Poland.
Za cały proces oczyszczania spalin w ciągniku MF 5S odpowiada technologia SCR All-In-One. Układ ten łączą: katalizator utleniający (DOC), katalizator selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz katalizator sadzy (SC), znany powszechnie pod nazwą filtra cząstek stałych DPF. Wszystkie elementy tego kompaktowego układu oczyszczania spalin znajdują się po prawej stronie ciągnika w zabudowie (częściowo pod kabiną) i nie ograniczają widoczności operatora.
Massey Ferguson z ciągnikami zastępczymi
Rozwiązanie to pozwoliło uzyskać wolne miejsce w komorze silnika i daje wygodny dostęp serwisowy. Uwagę zwraca wychodząca z zabudowy SCR All-In-One rura wydechowa o niewielkiej średnicy. Jej umiejscowienie za słupkiem kabiny również nie zasłania widoku operatorowi, co ma znaczenie nie tylko podczas pracy z ładowaczem czołowym.
Skrzynia z 4- lub 6-półbiegami
Do ciągnika serii MF 5S można wybrać jedną z dwóch skrzyń biegów. To najnowsze wersje znanych przekładni Dyna 4 i Dyna-6. Pierwsza 16/16 posiada 4 półbiegi, a druga 24/24 ma 6 półbiegów.
W modelach z wyposażeniem podstawowym Essential do obsługi skrzyni służy umieszczona na prawej konsoli dźwignia w kształcie litery T.
W wersjach Efficient i Exclusive sterowanie odbywa się natomiast za pomocą dżojstika Multipad zamontowanego na podłokietniku, który nawiązuje do jego odpowiednika w ciągnikach serii MF 8. Zarówno Dyna-4, jak i Dyna-6 posiadają funkcje Speed-matching i AutoDrive.
Massey Ferguson 7614 Dyna-4. Typowy koń pociągowy
Pierwsza automatycznie wybiera najlepsze przełożenie, a druga automatycznie zmienia przełożenia w zależności od obciążenia i prędkości jazdy. Operator może również ręcznie ustawić obroty silnika, przy których dokonywane są zmiany biegów. Przekładnia z sześcioma półbiegami doposażona w Super Creeper pozwala uzyskać prędkość minimalną 70 m/godz. przy 1400 obr./min.
W przypadku planowanego przemieszczania się ciągnikiem na dłuższe odległości warto wybrać przekładnię Dyna-6 Super Eco 24 x 24 semi-powershift, która umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 40 km/h przy 1450 obr./min, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.
Obie przekładnie wyposażone są w znaną dźwignię MF Power Control umieszczoną po lewej stronie kolumny kierownicy, która pozwala na zmianę kierunku jazdy z możliwością regulacji stopnia jego agresywności. Dźwignia rewersora elektrohydraulicznego umożliwia również zmianę biegów w górę lub w dół oraz wybór biegu jałowego. Ciągniki MF 5S posiadają też standardową funkcję sprzęgła w hamulcu, która odłącza napęd w momencie naciśnięcia tylko hamulca. Przydaje się ona w czasie pracy z ładowaczem czołowym, prasą i w transporcie.
Kierownica ze sportowym zacięciem
Kabina ciągnika serii MS5 jest 6-słupkowa, co w porównaniu do 4-słupkowej ma wbrew pozorom kilka zalet. Po pierwsze mniejsze drzwi łatwiej zamknąć (nie trzeba użyć tyle siły), a po drugie po ich otwarciu nie wystają mocno poza kabinę i w wąskich przejazdach nie uderzą o np. ścianę. Ponadto tylne boczne zaokrąglone szyby są uchylne, co jest na rękę osobom nie przepadającym za klimatyzacją. Wisienką na torcie wyposażenia kabiny jest nowe koło kierownicy - dokładnie takie samo jak w serii MF 8S. Jego metalowe ramiona nasuwają skojarzenia z autem sportowym.
Projektanci trafili w gusta rolników, o czym świadczy montaż tych kierownic w starszych ciągnikach Massey Ferguson - można je kupić u dilerów tej marki. Przed kolumną kierownicy znajduje się deska rozdzielcza z ekranem SIS, który umożliwia podgląd danych operacyjnych wyświetlanych na kolorowym ekranie.
W przypadku wersji wyposażenia Efficient i Exclusive montowany jest terminal DataTronic 5, który pozwala również na pełne zarządzanie funkcjami ciągnika oraz jest kompatybilny z ISOBUS, co umożliwia wyświetlanie fabrycznego systemu sterowania maszyną zagregowaną z ciągnikiem. Ponadto przygotowany jest do obsługi funkcji rolnictwa precyzyjnego takich jak: MF Guide (prowadzenie automatyczne), MF Section (kontrola sekcji pracy) i Rate Control (zmienne dawkowanie na podstawie mapy aplikacyjnej).
Dla większej przejrzystości wyświetlanych informacji oferowany jest również opcjonalny terminal Fieldstar 5 (od terminala DataTronic 5 różni się oprogramowaniem), który może obsługiwać ISOBUS i wspomniane funkcje rolnictwa precyzyjnego. Dostępne są również systemy pozwalające na rejestrowanie danych - MF TaskDoc i TaskDoc Pro. Podopowiadamy, aby zamawiać ciągnik serii MF5 z przygotowaniem pod prowadzenie automatyczne (sterowanie z układu kierowniczego), bo nie ma możliwości zamontowania go później u dilera.
Nawet jeżeli obecnie nie jesteśmy przekonani do pracy z tym fabrycznym rozwiązaniem, to go nie przekreślajmy i nie zamykajmy możliwości późniejszej aktywacji. W ramach prowadzenia automatycznego dostępne są odbiorniki Novatel lub Trimble, które pozwalają na uzyskiwanie dokładności jazdy wynoszącej od 30, poprzez 15 do 2 centymetrów.
Z ładowaczem fabrycznym
Na początku sierpnia mieliśmy okazję sprawdzić w pracy ciągnik Massey Ferguson 5S.125 z zamontowanym fabrycznym ładowaczem czołowym FL.4121. Z tego oznaczenia można odczytać, że maksymalna wysokość jego pracy wynosi 4,1 m, a udźwig 2,1 t. Opcjonalna funkcja Smart Loader pozwala zliczać liczbę cykli pracy ładowacza oraz ważyć poszczególne ładunki i je sumować.
Obsługuje się ją z poziomu terminala DataTronic 5, który jest montowany w ciągnikach z pakietami Efficient i Exclusive. Specyfikacje te oznaczają również wyposażenie ciągnika w dżojstik główny Multipad i dodatkowy służący do obsługi ładowacza czołowego. Obydwa są zintegrowane z podłokietnikiem, co pozwala korzystać z nich opierając wygodnie rękę. Oprócz obsługi funkcji ładowacza dodatkowy dżojstik pozwala na zmianę kierunku jazdy ciągnika i jego półbiegów.
Ponadto można go również używać do sterowania opcjonalnym przednim TUZ-em i przypisać do konfigurowalnego przycisku F3 często używaną funkcję. - Rolnicy zapisują pod tym przyciskiem na przykład odbiór telefonu komórkowego, który poprzez Bluetooth jest połączony z zestawem głośnomówiącym ciągnika - mówi Marek Pawlak, Product Specialist Tractors Massey Ferguson Poland.
Ciągniki serii MF 5S są zwrotne, o czym najlepiej świadczy ich mały promień skrętu wynoszący 4 m. Dodając do tego parametru wspomnianą ściętą maskę, funkcję sprzęgła w hamulcu, pompę hydrauliczną LS o wydatku 110 l/min i dach Visioline umożliwiający operatorowi obserwację ładunku w położeniu maksymalnego unosu, aż prosi się zamawiać ten traktor od razu z ładowaczem czołowym lub pakietem wyposażenia obejmującym ramę pomocniczą pozwalającą zamontować go później.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ