Deutz-Fahr 6 TTV z nowymi skrzyniami biegów
Niemiecki producent ciągników z Lauingen wprowadza cztery nowe sześciocylindrowe modele w segmencie około 200 KM. Zobaczmy, co się zmieniło i co mają one do zaoferowania.
Renowacja obejmuje najmocniejsze ciągniki serii 6 z bezstopniową przekładnią TTV. Modele: 6185, 6205 i 6215 opuszczają linie montażowe, a na ich miejsce wchodzą traktory z oznaczeniami: 6190, 6210, 6230 oraz 6230 w wersji HD.
Jak sygnalizuje producent, nowa generacja 6 TTV oferuje: wyższy komfort operatora oraz niższe zużycie paliwa i koszty konserwacji. To m.in. zasługa zastosowania nowej skrzyni TTV oraz ulepszonej filtracji płynów roboczych. W ten sposób okres między wymianami oleju silnikowego został wydłużony do 1000, a olejów przekładniowego i hydraulicznego do 2000 godzin. Wcześniej interwały były dwukrotnie krótsze. Miejmy oczywiście na uwadze, że w niektórych przypadkach, np. przy stosowaniu paliwa o wysokiej zawartości siarki, wymianę oleju w silniku należy przeprowadzać częściej.
Ciągniki Deutz-Fahr - nowa seria 6
Nowe flagowe ciągniki serii 6 TTV została wyposażone w sześciocylindrowe silnik Deutz o pojemności skokowej 6,1 l. Spełniają one normę emisji spalin Stage V. Nie jest to nowość, ponieważ „szóstki” dostosowane do tego poziomu czystości gazów wydechowych zaprezentowano już niespełna dwa lata wcześniej.
Zestaw komponentów do uzdatniania spalin nie zmienił się. Za redukcję szkodliwych substancji odpowiadają: DOC, eEGR, DPF z pasywną regeneracją i SCR. Silniki nowych ciągników rozwijają mocy maksymalną od 192 w modelu 6190 TTV do 230 KM w modelu 6230 TTV. Zoptymalizowana charakterystyka silnika pozwala na osiągnięcie momentu obrotowego rzędu 970 Nm we flagowym przedstawicielu rodziny.
Dość zauważalną dla oka zmianą jest inne zagospodarowanie zbiorników paliwa i na preparat AdBlue. Oleju napędowego już nie zatankujemy z obu stron ciągnika, do czego przyzwyczaił nas niemiecki producent z Lauingen. Wlew paliwa znajduje się teraz wyłącznie z lewej strony. Objętość zbiornika na olej napędowy jednak w wypadku niektórych modeli znacząco wzrosła, z 280 do aż 420 l w przypadku najmniejszego ciągnika.
Rozpoznawczym elementem serii 6, a do czasu ostatniej modernizacji też serii 7, był usytuowany po prawej stronie niebieski pojemnik na roztwór mocznika. W nowych ciągnikach został on wkomponowany w obszar zajmowany przez bak paliwa, a charakterystyczną kolorystykę ograniczono do korka wlewowego.
Znaczącą różnicę stanowią nowe przekładnie TTV. W zaktualizowanych ciągnikach nie znajdziemy już rozwiązań typu Eccom czy S-matic marki ZF. Deutz-Fahr, wzorem serii 7 i 8, zdecydował się montować też do mniejszych traktorów własne transmisje, stworzone przy współpracy z...
- Więcej w RPT 12/2021. ZAPRENUMERUJ