Deutz-Fahry na trzy piątki
Specjalistyczne ciągniki Deutz-Fahr serii 5DF, 5DV i 5DS wyróżnia niewielka szerokość mieszcząca się w zakresie od 1166 do 1671 mm. Dlatego sprawdzają się podczas pracy w sadach czy winnicach. Najnowsze modele tych traktorów mają nową kabinę i silniki spełniające normę emisji spalin Stage V.
- Dzięki całkowicie nowej kabinie, możliwości wyboru mocniejszych i bardziej oszczędnych silników oraz sprawdzonym wersjom napędu zbudowanym w oparciu o 4- lub 5-biegowe skrzynie (dostępnych również w wersji z 3 półbiegami Powershift), ciągniki oferują jeszcze większe możliwości konfiguracji niż modele produkowane dotychczas - mówi Jarosław Figurski z SDF Polska.
Deutz-Fahr zaprezentował ciągniki serii 6C
3 wersje kabiny
Modele ciągników 5DF, 5DS i 5DV Stage V otrzymały całkowicie nowe kabiny, które dostępne są w trzech wersjach. Wszystkie oparte są na czterech słupkach i mają płaskie podłogi. Deska rozdzielcza jest teraz regulowana razem z kołem kierownicy, które ma możliwość regulacji wysokości i kąta nachylenia.
Planując wykorzystanie ciągnika do pracy z opryskiwaczem w sadzie warto zamówić opcjonalny system filtracji kategorii 4, który zapewnia pełną ochronę podczas wykonywania zabiegów ze środkami ochrony roślin.
W nowych modelach serii 5DF, 5DS, 5DV Stage V dostępne są teleskopowe lusterka wsteczne, radio z Bluetooth, uchwyty na smartfon oraz pakiet świateł roboczych i drogowych LED.
W ramie tylnej szyby umieszczone są zaślepki (w pięciu miejscach) pozwalające przełożyć do wnętrza kabiny kable od maszyn zagregowanych z ciągnikiem. Cała kabina amortyzowana jest na hydraulicznych silent-blockach.
Deutz-Fahr 6 TTV z nowymi skrzyniami biegów
2 silniki i 11 przekładni
Jednostki napędowe FARMotion 35 (3-cylindrowy) i FARMotion 45 (4-cylindrowy) montowane w modelach serii 5DF, 5DS, 5DV, spełniają normę emisji spalin Stage V. To silniki produkcji własnej koncernu SDF. Jak zapewnia producent, są nie tylko bardziej ekonomiczne niż poprzednia generacja, ale także bardziej wydajne. Dostępnych jest pięć modeli o mocach maksymalnych wynoszących od 91 do 116 KM - dwa z silnikami 3-cylindrowymi (91 i 102 KM) i trzy z silnikami 4-cylindrowymi (95, 106 i 116 KM).
- Nowe silniki są wyposażone w zestaw nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak elektronicznie sterowany wentylator Visco, hydraulicznie regulowane popychacze zaworów czy filtr powietrza PowerCore. Wszystkie te rozwiązania mają na celu zminimalizowanie zużycia paliwa i zredukowanie czasu przeznaczanego na obsługę i konserwację ciągnika. Zgodność z normami emisji spalin Stage V osiągana jest dzięki kompaktowemu układowi oczyszczania spalin, zawierającemu elektronicznie sterowany zewnętrzny, chłodzony EGR, katalizator utleniający DOC, system SCR oraz pasywny filtr DPF. Montaż dodatkowych elementów układu nie spowodował zwiększenia ogólnych wymiarów ciągnika, w porównaniu z poprzednim modelami Stage IIIB - wyjaśnia Jarosław Figurski.
Polska premiera ciągnika Deutz-Fahr 8280 TTV
Skrzynie biegów w modelach Deutz-Fahr 5DF, 5DS oraz 5DV można podzielić na grupy z rewersem mechanicznym lub elektrohydraulicznym. W sumie liczba możliwych wersji przekładni wynosi aż 11 - najprostsza ma 12 biegów do przodu i 12 do tyłu, a najbardziej zaawansowana (45+45) posiada 3 półbiegi Powershift.
W tej konfiguracji ciągnik wyposażony jest również w elektrohydrauliczny rewers kierunku jazdy z regulacją szybkości reakcji, funkcję Stop&Go oraz przycisk sprzęgła ComfortClutch na dźwigni zmiany biegów. Ciągniki z 5-biegową skrzynią umożliwiają jazdę z prędkością 40 km/h, przy zredukowanych obrotach silnika.
2 pompy z sumą 110 l/min
Ciągniki Deutz-Fahr 5DF, 5DS, 5DV mają oddzielną pompę hydrauliczną o maksymalnym przepływie 68 l/min, która zasila TUZ i obwody hydrauliczne. Natomiast układ kierowniczy we wszystkich modelach standardowo zasila oddzielna pompa o wydajności 42 l/min. Pozwala to na płynne kierowanie ciągnikiem nawet przy silniku pracującym na wolnych obrotach i przy jednoczesnym korzystaniu z podnośnika i/lub rozdzielaczy.
Deutz-Fahr 8280 TTV to nie tylko wypełnienie luki między seriami 7 i 9
Standardem są trzy obwody hydrauliczne montowane z tyłu ciągnika, regulator wydatku oleju i wolny spływ. Tylne obwody mogą być również zduplikowane i zamontowane przy słupkach kabiny z przodu.
Elektronicznie sterowany TUZ ma udźwig maksymalny 2600 kG w traktorach 5DS i 5DV oraz 3130 kG w ciągnikach 5DF, w których po zamontowaniu siłowników wspomagających zwiększa się do 3940 kG. Podnośnik tylny jest seryjnie wyposażony w system amortyzacji drgań. Dodatkowe wyposażenie w tym zakresie obejmuje: przyciski sterowania umieszczone na lewym tylnym błotniku, hydrauliczne stabilizatory, podnośnik przedni o udźwigu 1500 kG.
Modele ciągników 5DF, 5DS i 5DV Stage V wyposażono w WOM pracujący z prędkościami obrotowymi 540 lub 540ECO. Traktory 5DF w wyposażeniu opcjonalnym, a 5DS i 5DV w standardzie wyposażane są w sprzęgło sterowane elektrohydraulicznie. Dzięki niemu dostępna jest funkcja AutoWOM, która załącza/wyłącza napęd wałka automatycznie w zależności od pozycji ramion podnośnika. Opcjonalnie dostępny jest również WOM przedni.
Aktywne zawieszenie osi przedniej
Na liście wyposażenia standardowego nowych modeli 5DF, 5DS, 5DV Stage V znajduje się m.in. układ hamulcowy na wszystkie cztery koła, elektrohydraulicznie załączane blokady mechanizmów różnicowych oraz napęd na 4 koła. Natomiast opcją jest układ kierowniczy SDD (pozwala zredukować liczbę obrotów kołem kierownicy potrzebną do wykonania skrętu) oraz hydropneumatyczne niezależne zawieszenie kół przednich.
- Adaptacyjne zawieszenie przedniej osi zapewnia optymalne tłumienie drgań w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kierownicy. System gwarantuje niezrównany komfort i stabilność w każdych warunkach. Standardowo, oprogramowanie sterujące aktywnym przednim zawieszeniem obejmuje również funkcje Anti-dive i Anti-roll, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Anti-dive przeciwdziała przechylaniu się do przodu ciągnika w trakcie hamowania, skracając drogę hamowana, natomiast Anti-roll automatycznie dostosowuje sztywność siłowników układu amortyzacji w trakcie pokonywania zakrętów. Aby zmaksymalizować przyczepność, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy DTC automatycznie przenosi moment obrotowy przekazywany na przednią oś na koło o większej przyczepności - mówi Jarosław Figurski.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ