Deutz-Fahr 8280 TTV to nie tylko wypełnienie luki między seriami 7 i 9
Na początku września miała miejsce wirtualna premiera nowej gamy ciągników niemieckiej marki Deutz-Fahr. Rodzinę 8 tworzy póki co jeden model, który pod kątem mocy silnika oraz wieloma innymi parametrami plasuje się między dotychczasowymi największymi seriami 7 i 9.
Sercem ciągnika z oznaczeniem 8280 TTV jest sześciocylindrowy motor ze stajni Deutz o pojemności skokowej 6,1 l. Pod tym względem bliżej mu do serii 7 niż 9. Flagowe traktory z logo Deutz-Fahr mają bowiem większe 7,8-litrowe jednostki.
Silnik nowego ciągnika od tego z rodziny 7 odróżnia jednak obecność dwóch turbosprężarek o stałym wydatku zamiast jednej. Co ciekawe, każda z nich ma osobną chłodnicę. Jedna turbosprężarka korzysta z klasycznego intercoolera, w którym temperatura powietrza dolotowego jest obniżana poprzez zaciągany dmuchawą strumień powietrza – tzw. układ ATA (Air-to-Air), zaś druga pracuje w systemie WTA (Water-to-Air) i ciepło odbiera wówczas płyn. Co więcej, nie jest to chłodziwo silnika, a osobna ciecz z własnym zbiorniczkiem i instalacją wymuszającą przepływ.
Moc nominalna Deutz-Fahra 8280 TTV wynosi 268 KM przy 2100 obr./min, zaś maksymalna 287 KM przy 1900 obr./min. Tryb power boost nie jest oferowany. Dla porównania, największy model serii 7, czyli 7250 TTV rozwija odpowiednio 230 i 246, zaś najmniejszy model serii 9, czyli 9290 TTV - 277 i 295 KM. Pomiędzy swoimi dobrze znanymi na rynku braćmi mieści się również maksymalny moment obrotowy nowego ciągnika, który wynosi 1226 Nm przy 1500 obr./min.

Deutz-Fahr 9340 TTV orał na 12 korpusów
Za oczyszczanie spalin odpowiadają systemy: eEGR, pasywny DPF i SCR. Pozwalają one spełnić wymagania normy emisyjnej Stage V. Jak podkreśla producent, silnik zoptymalizowano pod kątem ograniczenia zużycia paliwa i AdBlue. Nowa charakterystyka pracy ma zapewnić szybkie reakcje jednostki napędowej na zmiany obciążenia, zwłaszcza przy niskich obrotach silnika.
W ciągniku Deutz-Fahr 8280 TTV zamontowano zupełnie nowy rodzaj bezstopniowej przekładni o symbolu T7780. To konstrukcja koncernu SDF. Jest ona produkowana w niemieckim Lauingen, czyli w tej samej fabryce, gdzie dużej mocy ciągniki z logo Deutz-Fahr, w tym także seria 8.
Nowa skrzynia powstała na bazie powiązania: dwóch przekładni planetarnych, zespołu sprzęgieł oraz dwóch pomp wielotłoczkowych. Jak zaznacza producent, taka koncepcja pozwala łączyć w sobie zalety skrzyni mechanicznej z hydrostatem. W efekcie traktorzysta może korzystać z szybkiego przyspieszania, płynnego hamowania i szybkiej reakcji na zmiany obciążenia przy względnie wysokiej sprawności w przeniesieniu napędu z silnika na koła.
Firma zaznacza, że prosta budowa przekładni z dwoma automatycznie przełączanymi przełożeniami mechanicznymi pozwala na płynną i bardzo cichą pracę. Deutz-Fahr 8280 TTV może mknąć z prędkością 40 km/h przy prędkości silnika zaledwie 1220 obr./min. Oferowane są również warianty z szybkością maksymalną 50 i 60 km/h.
Traktor 8280 TTV ma trzy tryby pracy tylnego WOM w standardzie: 540 Eco, 1000 i 1000 Eco. Do tego doliczyć należy przedni przekaźnik momentu obrotowego o dwóch prędkościach: 1000 i 1000 Eco. Obciążenie tylnego wałka przez maszynę jest mierzone automatycznie, a załączanie jego WOM następuje proporcjonalnie do rzeczywistych potrzeb. Modulowany start przekaźnika można regulować poprzez menu komputera pokładowego iMonitor3. Funkcja ta zapewnia ochronę układu napędowego zarówno ciągnika, jak i maszyny.
Maksymalny, liczony w osiach końcówek dolnych cięgieł, udźwig tylnego podnośnika wynosi 11,1 t, a przedniego 5,5 t. W tylnej części można skorzystać z maksymalnie pięciu sekcji hydrauliki zewnętrznej, a w części przedniej dwóch. Wszystkie obwody są sterowane proporcjonalnie z elektronicznie regulowanym wydatkiem i czasem podawania oleju. Maksymalne natężenie hydraulicznej pompy wielotłoczkowej w podstawie wynosi 160, zaś na życzenie 210 l/min.
Deutz-Fahr podkreśla, że oprócz dostępnego za dopłatą standardowego panelu Power Beyond, po raz pierwszy oferuje także tzw. płaskie gniazda tego systemu. Ich zaletą zdaniem producenta jest większa czystość połączeń.

Kolejne ciągniki Deutz-Fahr w wersji Warrior
Ciężar i gabaryty Deutz-Fahra 8280 TTV plasują go między seriami 7 i 9. Masa własna nowego ciągnika wynosi 10,2 t, zaś rozstaw osi 2,92 m. Parametry te u jego nieco mniejszych i większych braci wynoszą odpowiednio - 9,1 t i 2,87 m oraz 11,8 t i 3,14 m. Model 8280 TTV został zaprojektowany do jazdy z tylnymi kołami o średnicy do 2,05 metra. Dzięki temu dostępne jest także ogumienie w rozmiarach 710/70R42 i 900/60R38.
Świeżo wprowadzony ciągnik ma pneumatyczną amortyzację kabiny i zmodernizowany przepływ powietrza w jej wnętrzu. Układ klimatyzacji został całkowicie przebudowany i zoptymalizowany. Kratki nawiewne zamontowano nad wentylatorami, aby zminimalizować hałas płynącego powietrza i zapewnić mu wysoki przepływ. Ponadto, w kolumnie kierowniczej znalazły się dwa dodatkowe wyloty. Dają one lepszą dystrybucję powietrza w otoczeniu operatora.
Ponadto kabina jest izolowana od zaprojektowanej od nowa pokrywy silnika. W ten sposób ograniczono wpływ: wysokiej temperatury, wibracji i hałasu na stanowisko pracy operatora.