Deutz-Fahr 5D TTV to ciekawy kompakt
Praca ciągnikiem stukonnym ze skrzynią bezstopniową daje dużo radości z jazdy. Dodając do tego kilka zaawansowanych rozwiązań technologicznych, traktor może być przysłowiową wisienką na torcie parku maszynowego każdego gospodarstwa. Do grona takich ciągników pretenduje seria Deutz-Fahr 5D TTV z roku modelowego 2022.
- Nowa seria 5D TTV Stage V to gama nowoczesnych i wszechstronnych ciągników kompaktowych, które doskonale sprawdzą się zarówno w pracach polowych, jak i w trakcie manewrowania na ograniczonej przestrzeni. Seria 5D TTV to zaawansowane technologicznie ciągniki wyposażone w układy hydrauliczne Load-Sensing oraz szereg innych funkcji, takich jak niezależna amortyzacja kół przedniej osi, czy kompletny pakiet rozwiązań rolnictwa precyzyjnego, obejmujący w pełni zintegrowane systemy automatycznego prowadzenia oraz aplikacje, zaprojektowane specjalnie z myślą o potrzebach rolnictwa przyszłości - mówi Jarosław Figurski z SDF Polska.
Deutz-Fahry na trzy piątki
Flagowy model z Boostem
W ciągnikach serii 5D TTV z roku modelowego 2022 montowane są silniki produkcji własnej koncernu SDF o nazwie FARMotion 45. Te kompaktowe jednostki 4-cylindrowe mają pojemność 3,8 l, są turbodoładowane i wyposażone w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa Common Rail oraz Intercooler. Ciśnienie wtrysku paliwa wynosi 2000 barów. Na uwagę zasługuje zastosowanie elektronicznie sterowanego wentylatora ze sprzęgłem wiskotycznym i filtrów powietrza PowerCore.
Kompaktowe wymiary układu oczyszczania spalin pozwoliły na zastosowanie zwężonej i pochylonej maski silnika, co zwiększa pole widzenia operatora. Z drugiej strony układ ten umieszczono obok zbiornika paliwa i AdBlue, co po ich obudowaniu osłonami spowodowało powstanie z boku ciągnika elementu o sporych gabarytach.
Na pierwszy rzut oka zakłóca on proporcje i wydaje się zbiornikiem paliwa zapożyczonym z większego ciągnika, ale po chwili można się przyzwyczaić i potraktować to jako wyróżnik tych ciągników.
Deutz-Fahr zaprezentował ciągniki serii 6C
W rzeczywistości zbiornik paliwa mieści standardowo 95 l, a opcjonalnie 115 l. Pojemność zbiornika na płyn AdBlue wynosi 13 l. Najnowsze traktory serii 5D TTV spełniają normę emisji spalin Stage V.
Najsłabszy model 5095 D TTV ma moc maksymalną 95 KM, średni 5105 D TTV generuje 106 KM, a najsilniejszy 5115 D TTV dysponuje 116 KM. We flagowym ciągniku podczas jazdy transportowej oraz pracy z tylnym WOM może aktywować się funkcja doładowania mocy tzw. Boost, co powoduje jej wzrost do 126 KM.
Tylko i aż jedna skrzynia biegów
Jednym z największych atutów kompaktowych ciągników serii 5D TTV z roku modelowego 2022 jest wypomniana bezstopniowa skrzynia biegów TTV. To jedyna dostępna przekładnia dla tych modeli. Posiada ona 3 tryby pracy: Auto, Manual i WOM. Poza pracami z maszynami napędzanymi od wałka odbioru mocy polecamy korzystanie z ustawienia Auto, które zapewnia najkorzystniejsze osiągi i pozwala korzystać z dwóch tempomatów.
Deutz-Fahr 6 TTV z nowymi skrzyniami biegów
- Prędkość obrotowa silnika oraz przełożenie przekładni są dobierane automatycznie, tak aby dawały jak najlepszy efekt dla danego obciążenia. Biegi są przełączane w pełni automatycznie. Dzięki rewersowi PowerShuttle operator może zmieniać kierunek jazdy w trakcie jazdy, pod obciążeniem, bez przerywania przenoszenia momentu napędowego, co pozwala precyzyjnie manewrować w każdej sytuacji. Co więcej, sprzęgła SenseClutch pozwalają wybierać spośród 5 poziomów agresywności rewersu PowerShuttle, dzięki czemu ciągnik zmienia kierunek szybko lub łagodnie. Bezpieczeństwo i komfort Serii 5D TTV poprawia funkcja PowerZero. Pozwala ona na tymczasowe zatrzymanie ciągnika po zwolnieniu pedału gazu, bez konieczności trzymania pedałów hamulców, bez operowania dźwignią rewersu PowerShutte czy pedału sprzęgła - wyjaśnia Jarosław Figurski.
Ciągniki serii 5D TTV mogą jechać z prędkością 40 km/h na ekonomicznych obrotach silnika wynoszących 1730 obr./min, co oczywiście zmniejsza zużycie paliwa.
Maksymalna prędkość jazdy wynosi 50 km/h (ograniczona do 40 km/h), a minimalna 0,02 km/h.
Deutz-Fahr 8280 TTV to nie tylko wypełnienie luki między seriami 7 i 9
Hydraulika i WOM
Traktor 5D TTV z roku modelowego 2022 wyposażany jest standardowo w zębatą pompę hydrauliczną o wydajności 84 l/min. Opcjonalnie dostępna jest pompa Load-Sensing, która zapewnia przepływ oleju wynoszący 100 l/min przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej 1850 obr./min. Dzięki temu praca z maszynami o dużym zapotrzebowaniu na olej hydrauliczny nie wymaga wkręcania silnika na wysokie obroty.
Z tyłu traktora dostępnych jest od 3 do 5 par gniazd hydraulicznych i zawsze wolny powrót oleju. Można również zamówić ciągnik z dodatkowymi dwoma, trzema lub czterema obwodami hydrauliki zewnętrznej, których odpowiednio 4, 6 i 8 gniazd zostanie zamontowanych po prawej stronie ciągnika przed kabiną.
W każdej wersji traktora wszystkie obwody są sterowane elektronicznie z możliwością regulacji wydatku oraz czasu ich pracy. Ponadto zawsze montowana jest druga pompa hydrauliczna o wydajności 42 l/min, która zasila wyłącznie układ kierowniczy. Producent podkreśla, że zapewnia to płynną i skuteczną pracę układu kierowania bez redukcji mocy podczas używania hydrauliki roboczej.
Elektronicznie sterowany podnośnik tylny jest standardowo wyposażony w zewnętrzne przyciski sterowania, umieszczone na lewym tylnym błotniku. Dostępne są dwie wersje podnośnika tylnego: standardowa o udźwigu 4310 kG oraz kompaktowa (węższa) o udźwigu 3660 kG, co z wąskimi oponami daje możliwość zredukowania minimalnej szerokości ciągnika do 1,75 m.
- Podczas szybkich przejazdów system elektronicznego sterowania tylnym podnośnikiem aktywuje funkcję tłumienia drgań, która redukuje wstrząsy, zapewnia płynną jazdę również na wyboistych drogach i podnosi komfort podczas przejazdów z zawieszonymi maszynami. Przedni podnośnik o udźwigu wynoszącym 2100 kg jest dostępny opcjonalnie z funkcją dwustronnego działania. Jest on obsługiwany przez sterowany osobno, niezależny rozdzielacz. Jeżeli przedni TUZ nie jest używany, dolne ramiona można złożyć i zachować w ten sposób kompaktowe gabaryty ciągnika
- podpowiada Jarosław Figurski.
Tylny WOM w standardzie posiada wymienną końcówkę wałka oraz funkcję AutoWOM, która automatycznie włącza/wyłącza ten napęd w zależności od położenia ramion podnośnika. Standardowo dostępne są trzy prędkości WOM tylnego: 540/540ECO/1000 obr./min. W przypadku przewidywanej pracy z przyczepą wyposażoną w oś napędową, dostępna jest opcjonalna prędkość WOM synchro. Na liście wyposażenia opcjonalnego jest również przedni WOM 1000 obr./min.
Komfort obsługi z iMonitorem
Ciągniki serii 5D TTV z roku modelowego 2022 mają kabiny czterosłupkowe z płaską podłogą. Deska rozdzielcza jest zintegrowana z kołem kierownicy, tak aby niezależnie od pozycji zawsze pozostawała widoczna. Znajdujący się na niej monitor InfoCentrePro z 5-calowym ekranem, wyświetla wszystkie informacje niezbędne do obsługi traktora i pozwala operatorowi konfigurować liczne funkcje. Natomiast z poziomu standardowego podłokietnika MaxCom można sterować funkcjami ciągnika. Służą do tego przyciski, klawisze i dżojstik.
Obsługę wszystkich funkcji można usprawnić dzięki opcjonalnemu 8-calowemu terminalowi iMonitor, który po zamontowaniu staje się centrum sterowania. Producent podkreśla, że iMonitor ma zaktualizowaną grafikę dzięki czemu jest teraz jeszcze łatwiejszy w obsłudze. Jego ekran można podzielić na kilka okien i wyświetlać w nich różne informacje. W praktyce przydatna jest funkcja zdalnego wsparcia, która pozwala połączyć się przez internet z widokiem iMonitora. Dzięki temu pracownik serwisu lub doradca z fabryki może szybko podpowiedzieć, co zrobić, aby rozwiązać dany problem.
iMonitor może pełnić funkcję wyświetlacza dla aplikacji ISOBUS. Bez aktywowania licencji dostępne jest automatyczne przełączanie do 200 sekcji (TC-SC) i przetwarzanie map aplikacyjnych (TC-GEO). Natomiast funkcja XTEND pozwalająca wyświetlać dane okno terminala na dowolnym tablecie wymaga odblokowania. Na uwagę zasługuje SDF Fleet Management. Aplikacja ta pozwala śledzić pozycję ciągnika w czasie rzeczywistym. SDF Fleet Management może również być narzędziem do planowania prac serwisowych, jak też do zbierania danych m.in. zużycia paliwa.
Nowy odbiornik nawigacji satelitarnej SR20 współpracuje z wszystkimi ważnymi systemami satelitarnymi (GPS, GLONASS, GALILLEO, QZSS i Beidou). Poziom jego podstawowej dokładności wynoszącej +/? 30 cm można łatwo podwyższyć do RTK, czyli centymetrowej. System kierowania automatycznego SDF Guidance pozwala załączyć dodatkową funkcję automatycznego pokonywania uwroci Auto-Turn.
Z amortyzacją osi przedniej
Dach z możliwością uchylania jego tylnej części montowany jest jako wyposażenie standardowe modeli 5D TTV Stage V. Widoczność można poprawić korzystając z opcjonalnych kamer. Nowoczesnego wyglądu nadają traktorowi m.in. światła LED zastosowane również standardowo w przednich światłach pozycyjnych i kierunkowskazach. Kabina jest dostępna z systemem filtracji kategorii 4, który zapewnia w pełni bezpieczną pracę podczas zabiegów ochrony roślin.
- Nowa seria 5D TTV Stage V wyznacza standardy w tej klasie traktorów dzięki wyposażeniu takiemu jak opcjonalna niezależna amortyzacja kół przedniej osi. Jest to układ aktywny, hydropneumatyczny, który zapewnia niezrównany komfort i stabilność w trakcie jazdy. W połączeniu z funkcją Anti-dive, która przeciwdziała "nurkowaniu" przodu ciągnika podczas hamowania, oraz funkcją Anti-roll, która automatycznie dostosowuje sztywność siłowników układu podczas pokonywania zakrętów, aby zmaksymalizować stabilność i przyczepność, gwarantowany jest najlepszy w swojej klasie komfort jazdy. Standardem w całej gamie są również hamulce tarczowe na wszystkich 4 kołach, układ hamulcowy PowerBrake oraz elektrohydraulicznie załączany napęd na 4 koła i blokady mechanizmów różnicowych z możliwością 100-procentowej blokady - dodaje Jarosław Figurski.
Ciągniki serii 5D TTV z roku modelowego 2022 można również wyposażyć w opcjonalny system SDD (Steering Double Displacement), który zmniejsza o połowę liczbę obrotów kierownicą potrzebną do wykonania pełnego skrętu. Natomiast system ASM, który załącza i rozłącza napęd na 4 koła oraz blokady mechanizmów różnicowych, w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kół stanowi wyposażenie standardowe.
- Jeżeli system ASM jest włączony, podczas pracy na wprost załącza zarówno napęd na 4 koła, jak i blokadę mechanizmu różnicowego. Jeżeli operator skręca koło kierownicy na uwrociach, system ASM rozłącza je w celu zapewnienia bezpiecznego i precyzyjnego manewru skrętnego - wyjaśnia Jarosław Figurski.
- Artykuł ukazał się w "Rolniczym Przeglądzie Technicznym". ZAPRENUMERUJ