Żywność ekologiczna jest najszybciej rosnącym segmentem rynku
Sylwia Krupa, ekspertka żywieniowa w oparciu o dane CMR wskazała, że żywność ekologiczna jest najszybciej rosnącym segmentem rynku w Polsce, również w pandemii.
Z raportu CMR wynika, że mniejsze sklepy notują udział produktów certyfikowanych w całej sprzedaży poniżej 0,1 proc., podczas gdy w sklepach wielkopowierzchniowych odsetek ten jest nieco większy i stanowi prawie 0,2 proc.
Dobór odmian zbóż do uprawy ekologicznej
Wartość sprzedaży bioproduktów w trzecim kwartale 2020 r. w całej sprzedaży, w sklepach małoformatowych była o 25 proc. wyższa w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, natomiast w supermarketach wzrosła ok. 13 proc.
- Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku za ponad 50 proc. wartości sprzedaży odpowiadają alkohole, napoje gazowane i produkty tytoniowe - ocenia dane CMR Sylwia Krupa z portalu edukacjażywieniowa.pl
Wskazała, że chociaż polski rynek żywności ekologicznej wydaje się niewielki w porównaniu z rynkiem innych produktów, co roku znacząco rośnie.
- Polski rynek produktów ekologiczny rozwija się znacznie szybciej niż na Zachodzie, gdzie notuje się wzrosty rzędu kilku proc. - dodała. Jak wskazała, podobne tendencje występują w innych krajach Europy Wschodniej, gdzie baza wzrostów jest niższa.
Przepisy dotyczące produkcji ekologicznej później wejdą w życie
Zdaniem Krupy, Polacy co raz częściej poszukują sposobów na to, aby kupować od lokalnych dostawców i chcą wybierać żywność o jak największym potencjale prozdrowotnym. - Według różnych źródeł, do najczęściej kupowanych grup produktów BIO należą owoce i warzywa, jaja, a także kasze, mąki oraz oleje - podała.
W sklepach najczęściej dostępne są ekologiczne jogurty mleka i innych produktów pochodzenia zwierzęcego, oraz roślinne jak np. zamienniki, hummusy czy pasztety sojowe - dodała.
Jak zaznaczyła, konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty wegańskie i wegetariańskie, ale też po dobrej jakości ekologiczne mięsa.
Wskazując na dane CMR, że produkty z certyfikatem BIO są obecnie dostępne średnio w niemal połowie małych sklepów oraz w każdym supermarkecie, Krupa zaznaczyła, że wiele sklepów wprowadza nowości dostosowane do potrzeb głównych klientów - w tym zestawieniu prowadzą dyskonty, które chcą budować wizerunek kojarzony ze zdrowiem i ekologią.
W Polsce można produkować dużo więcej żywności ekologicznej
Według CMR, w trzecim kwartale klienci sklepów małego formatu mogli wybierać średnio spośród 10 takich produktów, a klienci supermarketów z 61 wariantów.
Jak oceniła ekspertka, w porównaniu ze sklepami wielkoformatowymi ich klienci robią mniejsze zakupy, w których częściej pojawiają się droższe produkty. Hipermarkety i supermarkety stanowią cel większych, często rodzinnych zakupów, których budżet nie obejmuje ekologicznych odpowiedników.
Zdaniem Krupy wraz z rynkiem, rośnie również świadomość żywieniowa w zakresie ekologicznej żywności.
- Według raportu IMAS International, Polacy kojarzą produkty ekologiczne przede wszystkim z uprawami bez sztucznych nawozów oraz odpowiednim chowem zwierząt. Blisko 1/4 uznaje produkty z certyfikatem BIO za bezpieczne w zakresie braku sztucznych dodatków, takich jak barwniki, konserwanty, aromaty czy antybiotyki - podała.
Gospodarstw ekologicznych ubywa z roku na rok
Jak dodała, wciąż jednak ponad połowa Polaków nie rozpoznaje unijnego logo ekologicznych produktów. Według ekspertki, wielu Polaków zauważyło, że zdrowie budowane przez odpowiedni styl życia jest największym kapitałem.
Z drugiej strony, wiele gospodarstw domowych stanęło w obliczu wyzwania niestabilnego budżetu, zmniejszonych dochodów czy nawet utraty pracy.
- Mimo tych wyraźnych komplikacji, rynek produktów ekologicznych nie wyhamował wzrostu. Być może jego rozwój byłby jeszcze bardziej dynamiczny - oceniła.
Zwróciła ponadto uwagę, że w okresie świąt, a także w obecnej sytuacji epidemiologicznej, na co według niej wskazują badania, marnuje się wiele produktów kupowanych na zapas.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś