Wiceszef MI: terminal zbożowy w Gdańsku zapewni bezpieczeństwo żywnościowe
Terminal zbożowy w Gdańsku pozwoli zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe i interes polskich rolników - przekonywał w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że porty są fundamentem bezpieczeństwa ekonomicznego, energetycznego i militarnego.
W czwartek podczas posiedzenia Sejmu wiceminister Marchewka odpowiadał na pytania posłów dotyczące planowanej budowy terminala zbożowego w gdańskim porcie. Podkreślił, że będzie on największym terminalem w Gdańsku i "pozwoli zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe i interes polskich rolników".
Premier: do 2026 r. będziemy gotowi z inwestycją w terminal zbożowy w Gdańsku
Wyjaśnił, że powstanie terminalu zostało rozłożone na trzy etapy. Pierwszy etap, który będzie polegał na przygotowaniu niezbędnej infrastruktury, ma rozpocząć się w przyszłym roku. "Na koniec 2025 r. planujemy osiągnąć zdolność przeładunkową na poziomie 1,5 mln ton rocznie. Rok później zwiększymy to do 2 mln ton" - zapowiedział.
Zaznaczył, że budowa terminalu będzie realizowana przez Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG), który należy do Skarbu Państwa.
W odpowiedzi na pytania posłów, wiceminister Marchewka powiedział, że na inwestycje, które będą służyły realizacji terminalu zbożowego w Gdańsku, w najbliższych latach zostanie przeznaczone prawie 0,5 mld zł.
"Ponad 75 mln zł (...) przeznaczymy na zakup nowych urządzeń przeładunkowych, dźwigów i infrastruktury. (...) Zarząd gdańskiego portu będzie realizował inwestycje na dwóch nabrzeżach: Szczecińskim i Wiślanym, gdzie będzie budował nowe place manewrowe, remontował nabrzeża oraz infrastrukturę kolejową i drogową. I na ten cel przeznaczymy ponad 375 mln zł" - tłumaczył.
Jak podaje MI na swojej stronie internetowej, prace na terenie portu obejmą budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych.
Spadki przeładunków zbóż w portach. Niższe plony, tranzyt i decyzje rolników
Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji.
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie pięć magazynów zbożowych, natomiast cztery na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
Wiceminister podkreślił, że inwestycje mają charakter uniwersalny i pozwolą w przyszłości na przeładunki i magazynowanie nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale wszelkiej drobnicy zjednostkowanej, wymagającej zadaszenia.
"Jeżeli popatrzymy na zdolności magazynowe, to dzisiaj PGE ma zdolności magazynowe na poziomie 30 tys. ton. Dzięki inwestycji ten potencjał zwiększy się do 152 tys. ton. Z kolei zdolność przeładunkowa z 700 tys. do prawie 3 mln" - wskazał.
Arkadiusz Marchewka w trakcie wystąpienia w Sejmie przekazał, że w polskich portach, "które mają kluczowe znaczenie dla gospodarki narodowej", funkcjonuje 21 terminali, które przeładowują zboże. Są to terminale prywatne i państwowe. Zapewnił, że "ten potencjał jest cały czas wzmacniany".
Port Gdańsk: przeładunki zbóż na plusie, wzrost o 10 proc.
Dodał, że poza Gdańskiem, inwestycje będą realizowane również w portach w Szczecinie i Świnoujściu. "Inwestycje w najbliższych trzech latach mają zwiększyć potencjał przeładunkowy tamtejszych terminali z 4 do 6 mln ton rocznie" - zapowiedział.
Podkreślił, że polskie porty mają zdolności przeładunkowe na poziomie 15,2 mln to rocznie i - jak zaznaczył - ten potencjał nie jest wykorzystywany. Dla porównania podał, że w całym 2022 roku oraz w trzech kwartałach br. w polskich portach przeładowano po ponad 8 mln ton zboża.
Wiceszef MI zaznaczył, że postulat zwiększenia potencjału przeładunkowego pojawił się "w czasie, kiedy ukraińskie zboże zalało Polskę". Jak mówił, "nasze inwestycje są prorozwojowe i zapewniają bezpieczeństwo". Podkreślił też, że polskie porty są fundamentem bezpieczeństwa ekonomicznego, energetycznego, a także militarnego.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś