Wiceszef MI: terminal zbożowy w Gdańsku zapewni bezpieczeństwo żywnościowe

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
05-12-2024,12:00 Aktualizacja: 05-12-2024,12:06
A A A

Terminal zbożowy w Gdańsku pozwoli zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe i interes polskich rolników - przekonywał w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że porty są fundamentem bezpieczeństwa ekonomicznego, energetycznego i militarnego.

W czwartek podczas posiedzenia Sejmu wiceminister Marchewka odpowiadał na pytania posłów dotyczące planowanej budowy terminala zbożowego w gdańskim porcie. Podkreślił, że będzie on największym terminalem w Gdańsku i "pozwoli zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe i interes polskich rolników".

premier, tusk, terminal zbożowy, port

Premier: do 2026 r. będziemy gotowi z inwestycją w terminal zbożowy w Gdańsku

Do 2026 r. będziemy gotowi z inwestycją terminalu zbożowego w Gdańsku – powiedział w poniedziałek premier Donald Tusk. Podkreślił, że terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. „Próbowaliśmy i w Gdyni, i w Szczecinie...

Wyjaśnił, że powstanie terminalu zostało rozłożone na trzy etapy. Pierwszy etap, który będzie polegał na przygotowaniu niezbędnej infrastruktury, ma rozpocząć się w przyszłym roku. "Na koniec 2025 r. planujemy osiągnąć zdolność przeładunkową na poziomie 1,5 mln ton rocznie. Rok później zwiększymy to do 2 mln ton" - zapowiedział.

Zaznaczył, że budowa terminalu będzie realizowana przez Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG), który należy do Skarbu Państwa.

W odpowiedzi na pytania posłów, wiceminister Marchewka powiedział, że na inwestycje, które będą służyły realizacji terminalu zbożowego w Gdańsku, w najbliższych latach zostanie przeznaczone prawie 0,5 mld zł.

"Ponad 75 mln zł (...) przeznaczymy na zakup nowych urządzeń przeładunkowych, dźwigów i infrastruktury. (...) Zarząd gdańskiego portu będzie realizował inwestycje na dwóch nabrzeżach: Szczecińskim i Wiślanym, gdzie będzie budował nowe place manewrowe, remontował nabrzeża oraz infrastrukturę kolejową i drogową. I na ten cel przeznaczymy ponad 375 mln zł" - tłumaczył.

Jak podaje MI na swojej stronie internetowej, prace na terenie portu obejmą budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych.

port gdańsk, porty, zboża, przeładunki zbóż

Spadki przeładunków zbóż w portach. Niższe plony, tranzyt i decyzje rolników

Niższe plony i oczekiwanie przez rolników na wyższe ceny w skupie, ale również mniejsze ilości ukraińskiego ziarna w tranzycie – wszystko to miało wpływ na ostatnie spadki obrotów zbożem...

Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji.

Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie pięć magazynów zbożowych, natomiast cztery na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.

Wiceminister podkreślił, że inwestycje mają charakter uniwersalny i pozwolą w przyszłości na przeładunki i magazynowanie nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale wszelkiej drobnicy zjednostkowanej, wymagającej zadaszenia.

"Jeżeli popatrzymy na zdolności magazynowe, to dzisiaj PGE ma zdolności magazynowe na poziomie 30 tys. ton. Dzięki inwestycji ten potencjał zwiększy się do 152 tys. ton. Z kolei zdolność przeładunkowa z 700 tys. do prawie 3 mln" - wskazał.

Arkadiusz Marchewka w trakcie wystąpienia w Sejmie przekazał, że w polskich portach, "które mają kluczowe znaczenie dla gospodarki narodowej", funkcjonuje 21 terminali, które przeładowują zboże. Są to terminale prywatne i państwowe. Zapewnił, że "ten potencjał jest cały czas wzmacniany".

port gdańsk, port, przeładunki, zboże

Port Gdańsk: przeładunki zbóż na plusie, wzrost o 10 proc.

Port Gdańsk obsłużył w I półroczu 2024 r. 38,1 mln ton ładunków. Gros z tego to paliwa płynne, ale po stronie plusów zaliczono także przeładunki zboża, które wzrosły w porównaniu z...

Dodał, że poza Gdańskiem, inwestycje będą realizowane również w portach w Szczecinie i Świnoujściu. "Inwestycje w najbliższych trzech latach mają zwiększyć potencjał przeładunkowy tamtejszych terminali z 4 do 6 mln ton rocznie" - zapowiedział.

Podkreślił, że polskie porty mają zdolności przeładunkowe na poziomie 15,2 mln to rocznie i - jak zaznaczył - ten potencjał nie jest wykorzystywany. Dla porównania podał, że w całym 2022 roku oraz w trzech kwartałach br. w polskich portach przeładowano po ponad 8 mln ton zboża.

Wiceszef MI zaznaczył, że postulat zwiększenia potencjału przeładunkowego pojawił się "w czasie, kiedy ukraińskie zboże zalało Polskę". Jak mówił, "nasze inwestycje są prorozwojowe i zapewniają bezpieczeństwo". Podkreślił też, że polskie porty są fundamentem bezpieczeństwa ekonomicznego, energetycznego, a także militarnego.

Poleć
Udostępnij