Port Gdańsk: przeładunki zbóż na plusie, wzrost o 10 proc.
Port Gdańsk obsłużył w I półroczu 2024 r. 38,1 mln ton ładunków. Gros z tego to paliwa płynne, ale po stronie plusów zaliczono także przeładunki zboża, które wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem.
„Blisko 40 mln ton ładunków to dobry wynik, zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata, mam na myśli rok 2022 i 2023, mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 proc. mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju” – wyjaśnia, cytowana w komunikacie, Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Ukraińcy: Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Władze portu po stronie plusów wskazały przede wszystkim przeładunki paliw płynnych, które w ciągu 6 miesięcy br. wyniosły 20,1 mln ton – to o blisko 10 proc. proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Za tak dobry wynik odpowiada Naftoport.
Ale i płody rolne - jak się okazało - poprawiają bilans portu.
„Na plusie są też zboża. W ciągu I półrocza terminale przeładowały o 10 proc. ziarna więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W sumie było to ponad 1,5 mln ton – głównie w relacji eksportowej” – przekazano w komunikacie.
Jak w nim dodano, zdecydowanie mniej pracy niż w ubiegłym roku miały terminale węglowe – zarówno te zlokalizowane w porcie zewnętrznym, jak i wewnętrznym. W sumie przeładowały one ok. 3,3 mln ton węgla (z czego ponad 2,9 mln ton w relacji importowej). To o 62 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś