Spadki przeładunków zbóż w portach. Niższe plony, tranzyt i decyzje rolników
Niższe plony i oczekiwanie przez rolników na wyższe ceny w skupie, ale również mniejsze ilości ukraińskiego ziarna w tranzycie – wszystko to miało wpływ na ostatnie spadki obrotów zbożem w polskich portach.
„Żniwa dobiegły już końca. W większości województw zbiory są gorsze od ubiegłorocznych. A niska podaż ziarna przekłada się na pracę terminali przeładunkowych w portach morskich. Te zlokalizowane u nas są przygotowane na większy ruch dopiero po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze” – wskazuje w komunikacie Morski Port Gdańsk S.A.
Więcej miejsca na zboża w polskich portach? MI o terminalach agro
Jak w nim dodaje, w 2023 r. - pomimo dużej konkurencji na światowym rynku zbóż - Polska wyeksportowała rekordowe 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym większość przez porty (9,3 mln ton zbóż). W Porcie Gdańsk obroty sięgnęły prawie 3,1 mln ton. Był to najwyższy procentowy skok przeładunków w ub.r. (o 60 proc.). W związku ze wzmożonym ruchem samochodów ciężarowych zostały utwardzone place i przygotowane nowe miejsca odstawcze. Na kilku parkingach wykonano zadaszenia rakorafów, czyli urządzeń do pobierania próbek ziarna.
Natomiast w ciągu I półrocza 2024 r. przez polskie porty wyeksportowano 3,9 mln ton ziarna, w tym 1,5 mln przez Port Gdańsk.
„W tym roku nic nie zapowiada ‘klęski urodzaju’, podobnej do tej ubiegłorocznej. Ostatnie dwa miesiące pokazały, że obroty ziarnem na rynku są niewielkie, ponieważ rolnicy, niezadowoleni z obecnych cen, decydują się na magazynowanie swoich zbiorów, zamiast ich sprzedaży” – zaznacza gdański port.
Przywołuje ponadto dane Izby Zbożowo-Paszowej, według których w lipcu br. eksport zbóż z Polski drogą morską wyniósł 238 tys. ton wobec 494 tys. ton wywiezionych w czerwcu br. oraz 748 tys. ton wyeksportowanych w lipcu ub.r. A jak wygląda sytuacja w Porcie Gdańsk?
Premier Ukrainy: z portów Morza Czarnego wyeksportowano 44 mln ton zboża
„Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny, raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji ze strony portu. Pokazują to liczby. W ciągu 7 miesięcy br. przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 mln ton, to prawie tyle samo co w analogicznym okresie ub.r. Do maja utrzymywały się na wysokim poziomie (ok. 300 tys. ton miesięcznie), ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy” – wyjaśnia, cytowany w komunikacie, Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk.
Przeładunki zbóż w tym morskim kompleksie realizuje siedmiu operatorów. Największy z nich to GBT – Gdański Terminal Masowy. Jego średnie obroty to 110 tys. ton miesięcznie. Jednak od czerwca notuje spadki przeładunków zbóż. Tak jak inni operatorzy.
„Ale nie tylko niższe plony i oczekiwanie przez rolników na wyższe ceny w skupie miały wpływ na spadki obrotów zbożem w polskich portach. Przyczyniły się do tego również mniejsze ilości ukraińskiego ziarna w tranzycie. Mniejsze, oczywiście w porównaniu z dwoma poprzednimi latami. A to za sprawą funkcjonowania ukraińskiego korytarza morskiego. 16 sierpnia minął dokładnie rok, od kiedy pierwszy zablokowany statek opuścił port w Odessie, korzystając z tymczasowego korytarza dla statków handlowych. Od tego czasu, ukraińskie porty wyeksportowały 43,5 mln produktów rolnych. Sporo ukraińskiego zboża trafia również do rumuńskiego portu w Konstancji nad Morzem Czarnym” – podkreśla Port Gdańsk.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś