Przejazd dużą maszyną rolniczą z pilotem? Resort odpowiada
Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do wniosku o zmianę przepisów w zakresie uregulowania prawnego przejazdów drogami publicznymi przez duże gabarytowo maszyny rolnicze (np. kombajny zbożowe).
W opisywanym przez nas wniosku samorządu rolniczego podkreślano, że obecnie kombajny, już opuszczając fabrykę, znacznie przekraczają szerokość 3 m, zatem poruszanie się takim sprzętem po drogach publicznych jest niezgodne z przepisami. I to nawet wtedy, kiedy mają zdemontowany zespół żniwny.
Kombajnem z hederem, ale z "pilotem"?
Wystąpienie dotyczyło rozważenia możliwości stworzenia podstaw prawnych umożliwiających poruszanie się kombajnem w otoczeniu pojazdów pilotujących, wyposażonych w oświetlenie ostrzegawcze (migające światła żółte).
W odpowiedzi resort infrastruktury nie zapowiada zmian, a przedstawia obecny stan prawny, wynikający m.in. z Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Są w nich zawarte m.in. dopuszczalne wymiary (długość, szerokość, wysokość), masy i naciski osi pojazdu lub zespołu pojazdów.
"W przypadku gdy pojazd lub zespół pojazdów ma przekroczone powyżej wskazane parametry techniczne (masy, wymiary, naciski), to na podstawie przepisów Ustawy Prawo o ruchu drogowym jego ruch po drodze może odbywać się jako przejazd pojazdu nienormatywnego" - podkreśla resort.
Brak kar za jazdę z hederem? Jasne stanowisko ministerstwa
Wielkości dla pojazdów nienormatywnych, których przejazd wymaga pilotowania określa przepis par. 2 rozporządzenia w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych, zgodnie z którym pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości: długość - 23 m, szerokość - 3,20 m, wysokość - 4,50 m i masa całkowita - 60 t - powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie;.
Z kolei pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości: długość - 30 m, szerokość - 3,60 m, wysokość - 4,70 m i masa całkowita - 80 t - powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.
Przepis art. 54 Ustawy Prawo o ruchu drogowym określa ponadto zasady używania żółtych sygnałów błyskowych. Do pojazdów, które są zobowiązane używać żółtych świateł ustawodawca zaliczył: wykonujące na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne oraz te, które ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś