Polska żywność promuje się w Chinach. Sam minister otworzył stoisko
Polska może zaoferować produkty dostosowane do wymagań chińskiego konsumenta - mówił minister Jan Krzysztof Ardanowski otwierając stoisko rodzimej branży rolno-spożywczej na Międzynarodowej Wystawie Importowej w Szanghaju.
China International Import Expo w Szanghaju to największe w Chinach targi, zorganizowane przez tamtejszy rząd, dla firm zainteresowanych sprzedażą produktów i usług w Państwie Środka.
Trwa walka o priorytetowy rynek. Kampanie promocyjne w pełni
Polskie stoisko zostało zorganizowane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa - ma powierzchnię 315 m2 i wystawia się tam 28 firm.
Minister od poniedziałku przebywa z wizytą w Chińskiej Republice Ludowej, gdzie m.in. promuje polską żywność, jak i prowadzi rozmowy na temat możliwości zwiększenia wymiany handlowej między Polską a Chinami.
"Polska jest w stanie zaproponować chińskim partnerom produkty nowoczesne, dostosowane do chińskiego rynku, wyprodukowane zgodnie z najwyższymi standardami jakości" – powiedział, cytowany we wtorkowym komunikacie resortu rolnictwa, minister.
Podkreślił, że żywność wytwarzana zgodnie z wielowiekowymi tradycjami, na podstawie starych receptur, ale w oparciu o najnowsze technologie, daje gwarancję wysokiej jakości i dobrego smaku.
Minister zabiega o zwiększenie eksportu do Chin
Ardanowski zaznaczył, że Chiny należą do priorytetowych krajów w promocji polskiego sektora rolno-spożywczego, z uwagi na stałe zainteresowanie przedsiębiorców ekspansją na tym rynku. Dowodem na to jest tradycyjnie liczna obecność polskich wystawców podczas wydarzeń wystawienniczo-targowych w tym kraju.
Atrakcyjność Chin jako partnera we współpracy handlowej bierze się przede wszystkim z wielkości rynku i szybko bogacącej się klasy średniej, poszukującej nowych, wyrafinowanych produktów.
"Liczymy na to, że dzięki rozwojowi rynku konsumenckiego w Chinach będzie wzrastał popyt na europejskie produkty wysokiej jakości" – powiedział minister i wyraził nadzieję, że obecności polskich przedsiębiorców na wystawie w Szanghaju ułatwi nawiązanie trwałych i korzystnych relacji biznesowych z partnerami chińskimi.
Szansą na wzmocnienie relacji handlowych jest również podpisywane we wtorek w obecności ministra Ardanowskiego porozumienie o współpracy między polskim KOWR a Ogólnochińskim Stowarzyszeniem Rolnych Rynków Hurtowych.
Polski drób w Chinach to kapitalna szansa dla naszego drobiarstwa
"Liczymy na przychylność chińskiego środowiska biznesowego dla prowadzonych wspólnie z chińską administracją prac ukierunkowanych na umożliwienie eksportu kolejnych produktów" – podkreślił minister Ardanowski, dodając, że sektor rolno-spożywczy stał się jednym z liderów polskiego handlu.
Produkty rolno-spożywcze stanowią 13 proc. udziału w ogólnej wartości naszego eksportu.
Jak podano, we wtorek odbyło się także spotkanie z ministrem Generalnej Administracji Celnej Ni Yuefengiem. Omówiono stan i perspektywy zakończenia procedur dostępu do chińskiego rynku polskich produktów, w tym m.in. drobiarskich i mleczarskich na cele paszowe. Dużo uwagi poświęcono także kwestii regionalizacji eksportu świń i mięsa wieprzowego ze stref wolnych od ASF oraz możliwościom współpracy eksperckiej w tej kwestii.
"W relacjach z partnerem chińskim oczekujemy przede wszystkim intensyfikacji dynamiki eksportu artykułów rolno-spożywczych do Chin oraz ułatwień w dostępie polskich produktów do chińskiego rynku" - podkreślił Ardanowski.
Chiny są kluczowym partnerem gospodarczym Polski w Azji. Wartość eksportu do Chin w 2017 r. wyniosła 101 mln euro. Głównymi pozycjami eksportowymi były: serwatka, mleko i śmietana. W okresie styczeń-sierpień Polska wyeksportowała do ChRL towary rolno-spożywcze o wartości 76 mln euro, co oznacza wzrost o 16 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2017.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś