Polacy boleśnie odczuwają wzrost cen żywności
Wzrost cen żywności najbardziej odczuwa 87 proc. ankietowanych - wynika z badania Payback Opinion Poll. Z powodu rosnącej inflacji konsumenci staranniej planują budżety i szukają oszczędności.
Według raportu "galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87 proc. badanych". Na drugim miejscu jest paliwo, które wskazało 71 proc. respondentów, a trzecie, zdaniem 45 proc. ankietowanych, zajmują koszty mediów.
Kowalczyk: o spadku cen żywności nie ma co marzyć
Autorzy badania zwrócili uwagę, że rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują budżety i poszukują oszczędności. Najczęściej wskazywali na cięcia dotyczące wyjścia do kina czy restauracji (45 proc. badanych).
Ankietowani starają się też oszczędzać na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (np. rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) - tak zadeklarowało odpowiednio po 36 proc. badanych.
Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent, oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31 proc. badanych.
- W naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95 proc. badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków pewien komfort dają nam oszczędności - stwierdziła Katarzyna Grzywaczewska z Payback Polska. Dodała, że z ankiety wynika, że poduszkę finansową posiada co trzeci respondent.
Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83 proc. respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Kryterium to (zdaniem 72 proc. ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś