Ochrona zwierząt podczas transportu – polska prezydencja ma kontynuować prace nad unijnym projektem
Polska podczas rozpoczętej niedawno swojej prezydencji w UE będzie kontynuować prace nad projektem rozporządzenia unijnego dotyczącego ochrony zwierząt podczas transportu – przyznali członkowie rządu.
Grupa posłów w ramach złożonej jeszcze w grudniu interpelacji dociekała w kwestii działań Rady Ministrów - w ramach prezydencji Polski w Radzie UE - dotyczących przepisów z zakresu dobrostanu zwierząt, uboju zwierząt oraz etykietowania ze względu na dobrostan zwierząt.
„Jakie są szczegółowe plany Rady Ministrów w ramach prezydencji Polski w Radzie UE w zakresie prac nad projektem rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań?” – brzmiało jedno z pytań.
Nowe unijne przepisy o transporcie zwierząt mogą uderzyć w hodowców
Inicjatywa po stronie Komisji Europejskiej
Adresaci wystąpienia – ministerstwo rolnictwa i minister ds. europejskich – udzielili takiej samej odpowiedzi.
Podkreślili, że rolą prezydencji jest kierowanie pracami Rady UE nad unijnym ustawodawstwem oraz dbanie o ciągłość działań UE, porządek procedur legislacyjnych i współpracę państw członkowskich. Ale zgodnie z art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, akty ustawodawcze UE mogą zostać przyjęte wyłącznie na wniosek Komisji Europejskiej – tym samym to Komisja Europejska dysponuje wyłączną bezpośrednią inicjatywą legislacyjną.
„Obecnie oczekujemy na przyjęcie programu prac nowej Komisji Europejskiej” – wskazano w odpowiedzi.
Dwa wnioski w sprawie dobrostanu zwierząt
Jak dodano, w zakresie dobrostanu zwierząt w 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła dwa wnioski legislacyjne, dotyczące:
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dobrostanu psów i kotów oraz ich identyfikowalności;
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań.
„W odniesieniu do pierwszego projektu na posiedzeniu COREPER w dniu 26 czerwca 2024 r. został uzyskany mandat Rady UE do negocjacji trójstronnych. Będą one mogły zostać rozpoczęte dopiero po przyjęciu stanowiska przez Parlament Europejski. Natomiast projekt rozporządzenia dotyczącego dobrostanu zwierząt podczas transportu jest obecnie przedmiotem prac organów przygotowawczych Rady UE” – wskazano w pismach resortu rolnictwa i ministra ds. UE.
Siekierski: głównym zadaniem polskiej prezydencji w rolnictwie - Wspólna Polityka Rolna po 2027 r.
Celem prezydencji – propozycje zmiany prawa
Przyznano w nich, że podczas prezydencji Polska, zgodnie z przypisaną jej rolą „honest brokera”, będzie kontynuować prace nad projektem rozporządzenia dotyczącego ochrony zwierząt podczas transportu.
„Celem prezydencji jest przygotowanie propozycji zmienionego brzmienia przepisów rozdziałów V (Obowiązki podczas transportu i w miejscu przeznaczenia) i VI (Warunki transportu zwierząt lądowych) w oparciu o uwagi i sugestie państw członkowskich” – sprecyzowano w piśmie.
Branża rolna obawia się wpływu na hodowlę
Trzeba tu dodać, że przedstawiciele polskich organizacji i związków branżowych rolników oraz związków hodowców zwierząt już od jakiegoś czasu ostrzegają przed wdrażaniem projektu nowego rozporządzenia UE w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu. W ocenie branży, nowe restrykcje mogą w znaczący sposób wpływać na opłacalność chowu i hodowli zwierząt gospodarskich.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś