Ministerstwo chce przywrócić żeglowność dróg wodnych

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
29-04-2016,9:05 Aktualizacja: 29-04-2016,9:12
A A A

Celem planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce jest przywrócenie żeglowności dróg wodnych w kraju - mówił w Sejmie Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Posłom z sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceszef resortu przedstawił tego dnia projekt "Planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2014-2020 z perspektywą do roku 2030".

żegluga śródlądowa, Jerzy materna, ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej

Śródlądowe drogi wodne będą się rozwijać

W połowie kwietnia poznamy szczegóły rządowego planu rozwoju wodnych dróg śródlądowych - powiedział Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dodał, że realizacja planu - według wstępnych...

Wiceminister wskazał, że priorytety planu to osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej, uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych na drodze wodnej rzeki Wisły, połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć, rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

- Przede wszystkim chodzi o dostosowanie tych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności, czyli klasy międzynarodowej - powiedział Materna.

Przypomniał, iż w sieci dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu (określa je tzw. konwencja AGN ONZ) ujęte są trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez terytorium Polski.

Są to: droga wodna E-30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmująca na terenie Polski rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami; droga wodna E-40, łącząca Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmująca na terenie Polski rzekę Wisłę od Gdańska do Warszawy, rzekę Narew oraz rzekę Bug do Brześcia; droga wodna E-70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą, na terenie Polski obejmująca Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.
budowle pietrzące wodę, najwyższa izba konroli, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej

Nadzór nad budowlami piętrzącymi wodę pozostawia wiele do życzenia

Dobry stan budowli piętrzących wodę to gwarancja bezpieczeństwa ludzi i ich dobytku, w tym upraw rolnych. Najwyższa Izba Kontroli wykazała tymczasem, że nadzór nad takimi obiektami w Polsce pozostawia wiele do życzenia. NIK wzięła pod lupę...

Resort chce także, aby trzy projekty związane z planem rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce mogły być finansowane z tzw. planu Junckera. Materna zapowiedział, że lada moment resort przystąpi do realizacji studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, studium wykonalności Wisły i studium wykonalności Kanału Śląskiego.

Według szacunków resortu gospodarki morskiej koszty budowy i modernizacji wybranych polskich śródlądowych dróg wodnych w zakresie przystosowującym je do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym są zróżnicowane w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów i wynoszą: Odrzańskiej Drogi Wodnej, wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra-Dunaj - od 16,5 do 22,6 mld zł; środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska - ok. 31,5 mld zł; Kanału Śląskiego - ok. 11,0 mld zł; drogi wodnej Warszawa-Brześć - od 8,1 do 25,5 mld zł.

Materna podkreślił, że obecnie w Polsce transport towarów w 86 proc. odbywa drogami, 12,5 proc. kolejami, a jedynie w 0,4 proc. drogami wodnymi.

Poleć
Udostępnij