Analiza cen produktów spożywczych w 2021 roku. Które najbardziej podrożały?
Ceny detaliczne produktów spożywczych w 2021 r. wzrosły średnio o 5,1 proc. rok do roku - wynika z "Indeksu cen w sklepach detalicznych w 2021". Na 12 badanych kategorii produktów, 10 zanotowało podrożało.
Według Karola Kamińskiego z Centrum Analiz Grupy AdRetail, 2021 rok Polacy zapamiętają jako rok drożyzny. Wskazał, że z zebranych danych wynika, że najbardziej przez 12 miesięcy podrożały produkty tłuszczowe - o 23,9 proc. w tym oleje o 32,3 proc., margaryny do pieczenia o 14,6 proc. i masło o 8,9 proc.
Polska coraz więcej zarabia na sprzedaży towarów rolno-spożywczych
Jak zaznaczył, za podwyżkę cen produktów tłuszczowych w główniej mierze odpowiadają drożejące oleje pochodzenia roślinnego na światowych rynkach.
Według autorów analizy konsumenci wyraźnie odczuli również wzrost cen mięsa. Średnio produkty w tej kategorii podrożały o 5,9 proc. - stawki wołowiny poszły w górę o 11,4 proc., cielęciny o 7,6 proc., drobiu o 7,5 proc. Potaniała za wieprzowina - o 8,8 proc. rdr.
Jak wskazał Kamiński, od dłuższego czasu spada spożycie wyrobów mięsnych. - Branża rekompensuje sobie straty, podnosząc ceny. Do tego trzeba wziąć pod uwagę wzrost inflacji i cen surowców wykorzystywanych w produkcji, oraz większe koszty utrzymania zwierząt - zaznaczył. Jak oceniał, prawdziwa drożyzna w tej kategorii dopiero nadejdzie w 2022.
O 4,9 proc. zdrożał w 2021 nabiał. Jogurt zaliczył o 10 proc. wzrost, ser żółty o 6,4 proc., mleko o 5,5 proc. Według analityków z UCE Research w ub.r. produkcja nie nadążała za popytem. Głównym odbiorcą takich produktów na świecie są Chiny i właśnie tam ich niedosyt był szczególnie widoczny, co negatywnie kształtowało ceny w ujęciu globalnym - wskazali analitycy.
Warzywa przez rok sporo podrożały. Nawet o 153 procent
Najmniejsze podwyżki zaliczyły takie kategorie, jak dodatki spożywcze (0,6 proc.), napoje (0,7 proc.), pieczywo (0,9 proc.), warzywa (2 proc.).
Wśród produktów, które średnio staniały w 2021 r. są owoce (o 3,7 proc.) i produkty sypkie o 0,7 proc.
Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. "Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa platformy badawczej UCE Research, Grupy AdRetail i Hiper-Com Poland. Jest wynikiem analizy blisko 378 tys. cen detalicznych 45 produktów w 12 kategoriach.
Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry działające w 16 województwach.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś