Podróż śladami szynki. Nowa atrakcja przyciąga turystów
W Hiszpanii przybywa atrakcji turystycznych związanych z odwiedzaniem zakładów produkcji spożywczej. Popularnym winiarniom przybyła w ostatnim czasie nowa konkurencja - małe wytwórnie szynki.
Jak powiedział PAP Life Alberto Mancebo z madryckiego sklepu z wędlinami Julian Becerro, przybywający do Hiszpanii turyści coraz częściej poszukują regionalnych wędlin powstających ze zwierząt odżywianych w sposób ekologiczny.
- Przykładem może być szynka świń wypasanych w maksymalnie naturalnych warunkach. Hodowli takich jest coraz więcej. Trzoda zazwyczaj żywiona jest produktami biologicznymi, np. żołędziami - wyjaśnił Alberto Mancebo.
Turyści chętnie robią zakupy u rolników
Jednym z popularnych szlaków jest trzydniowa podróż z hiszpańskiego Jabugo do portugalskiego Barrancos. W trakcie wyprawy, zalecanej między październikiem a lutym, można zobaczyć nie tylko piękne pejzaże Andaluzji i Estremadury, ale też odwiedzić lokalne muzea i zakłady wyrobu szynki iberyjskiej.
Nocleg można spędzić w małych pensjonatach usytuowanych zwykle w pobliżu zakładów produkcyjnych. Funkcjonują przy nich sklepy, w których wędliny można kupić z reguły o kilkanaście procent taniej niż w sklepach.
Podróże śladami szynki są imitacją powszechnych na Półwyspie Iberyjskim szlaków wyrobu win.
Hiszpania przegania Niemcy w eksporcie wieprzowiny na rynki trzecie
W Hiszpanii przybywa też masowych imprez, tzw. vendimias, związanych z rozpoczynającym się we wrześniu winobraniem. Szczególnie im przychylne są władze samorządów oddalonych od głównych szlaków turystycznych i często z własnej inicjatywy organizują festyny służące promocji lokalnych trunków oraz regionu.
Jedne z najpopularniejszych świąt winobrania w Hiszpanii organizowane są w autonomicznym regionie Katalonii. W samej tylko prowincji barcelońskiej, słynącej z win typu Penedes, Alella, Pla de Bages i Cava, organizowanych jest kilkadziesiąt imprez związanych z winobraniem. Organizatorzy wielu z nich często zachęcają miejscową ludność do ubioru w tradycyjne stroje regionu w celu uatrakcyjnienia turystom święta.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś