Farby antykorozyjne
Powszechnie stosowane w naprawach maszyn farby to produkty w postaci aerozolu, ciekłej lub proszkowej. Zawierają one spoiwo, pigmenty, wypełniacze, substancje pomocnicze, które kiedy zostaną naniesione na powierzchnie części, tworzą kryjącą, nieprzezroczystą powłokę o własnościach ochronnych i dekoracyjnych.
Pigmenty są substancjami w postaci bardzo drobnego proszku, praktycznie nierozpuszczalnymi w spoiwie i dzięki nim powłoka farby ma ochronne i dekoracyjne własności. Nadają farbom odpowiedni kolor i często aktywną ochronę antykorozyjną. Spoiwa tych farb są otrzymywane przez rozpuszczenie odpowiedniej żywicy w rozpuszczalniku. Najczęściej stosuje się żywice alkidowe, epoksydowe lub chlorokauczuk. Żywica po odparowaniu rozpuszczalników spaja zawarte w farbie pigmenty, tworząc powłokę ochronną.
Śruby i gwintowanie
Wypełniacze natomiast to substancje w formie drobnego proszku, nierozpuszczalnego w spoiwie, najczęściej barwy białej, charakteryzujące się jednak bardzo słabym kryciem. Mają głównie za zadanie stabilizować farby, ulepszać jej płynność. Substancje pomocnicze dodawane do farb w bardzo małych ilościach mają modyfikować lepkość farb, przyspieszać schnięcie, zapobiegać kożuszeniu, polepszać rozlewność itp.
Przynajmniej dwie warstwy
Pokrywana farbą część maszyny rolniczej powinna być zabezpieczona przed korozją na wiele lat. Pojedyncza powłoka nie jest w stanie tego zapewnić. W tym celu stosuje się zestawy farb. W skład takiego zestawu wchodzą najczęściej farby gruntowe (antykorozyjne), farby podkładowe (międzywarstwa) oraz trzecia powłoka, czyli farba nawierzchniowa o wybranym kolorze. W niektórych zestawach może być pomijana międzywarstwa farby podkładowej.
Każdy rodzaj farby w zestawie spełnia odpowiednią rolę. Farba gruntowa antykorozyjna musi mieć bardzo dobrą przyczepność do metalowego podłoża, działanie antykorozyjne, jak również stwarzać warunki do dobrej przyczepności następnej warstwy farby podkładowej. Zwykle farby gruntowe antykorozyjne zawierają pigmenty antykorozyjne, takie jak: chromian cynku, fosforan cynku, minia ołowiowa czy pył cynkowy.
Farba podkładowa musi mieć dobrą przyczepność do warstwy farby gruntowej oraz nie przepuszczać par i gazów. Ma pigmenty o strukturze płatkowej. Powłoka farby nawierzchniowej musi mieć walory dekoracyjne (odpowiedni kolor) oraz być odporna na działanie czynników atmosferycznych. Powinna być odporna na światło słoneczne, deszcze, zanieczyszczenia atmosferyczne, jak pyły i gazy itp. Poza tym musi mieć odpowiednie własności mechaniczne i nie tracić przyczepności do farby podkładowej w zmiennych warunkach atmosferycznych, np. przy dużej wilgotności.